REVIEWQuad

Quad 11L2 luidsprekers


Kilian Bakker | 05 juli 2007 | Quad

Wanneer men de naam Quad en het woord luidspreker hoort zal men in eerste instantie denken aan één van de twee ESL type’s van Peter Walker, op wiens F.R.E.D. ontwerp (Full Range Electrostatic Doublet) de huidige Quad ESL-lijn nog altijd voortborduurt.



Gezien de zeer geliefde Quad ESL`s niet in ieders budget of interieur passen is men zich bij dit 71 jaar oude bedrijf op een gegeven moment ook gaan richten op het ontwikkelen van een conusluidsprekerlijn genaamd de L-Series. Het eerste conustype was de 10L, een compacte monitor die door Spendor werd gebouwd en in luxe fineersoorten als Yew (Taxus) verkrijgbaar was. Later besloot men bij Quad om zelf een complete L-lijn met zowel compacte als vloerstaande modellen te ontwikkelen. De 11L werd met name in Groot-Brittannie al gauw een geliefde weergever. Uit de onlangs geïntroduceerde L2-lijn die van de 9L2 micromonitor tot de 22L2 vloerstaander loopt werd daarom de 11L2 gekozen voor deze recensie.


11L2

In de witte kartonnen doos bevonden zich twee stoffen zakken met vetersluiting met daarin de twee weergevers. Men heeft bij Quad (IAG) voor deze verpakkingsmethode gekozen omdat de Quad L-serie uitsluitend in hoogglanslak wordt afgewerkt. Uit de zakken kwamen twee in klassiek Engels `Rosewood` gefineerde 11L2`s tevoorschijn. De hoogglanslak was bij beide weergevers zowel op de grote vlakken als op de afgeronde randen perfect egaal afgewerkt. Terwijl veel collega`s bij een `pianolak` afwerking voor een zwarte achterzijde kiezen is Quad voor een rondom gefineerde kast gegaan. Klasse. Elke 11L2 klankkast heeft een af fabriek gemonteerde voetplaat die in hoogglans zwarte lak is afgewerkt en van vier rubberen antislip voetjes is voorzien. Zowel de mid/laag unit als de hoogfrequent unit hebben een lichtmetalen chassis en ze zijn met Torx schroeven bevestigd. De 12,5 centimeter carbon-fibre conus van de mid/laag unit is van een (afgeronde) meebewegende faseplug voorzien.


De hoogfrequent unit heeft een 2,5 centimeter `silk dome` membraan en een frontplaat die aan de flanken van uitstulpingen is voorzien, wat ongetwijfeld is gedaan om het afstraalpatroon te modificeren en diffractieverschijnselen op de baffle te reduceren. De afneembare grille is rond een stevig frame opgebouwd en wordt door middel van bescheiden ogende kunststof pluggen met de kast verbonden (die zijn daarom nauwelijks zichtbaar wanneer de 11L2 zonder grille wordt gebruikt). Onder de units is het Quad-logo in sierlijke gouden letters aangebracht. De klankkast is vervaardigd uit 25 en 15 millimeter dik MDF wat in combinatie met het hardhoutfineer en de pianolak resulteert in een solide constructie. Aan de achterzijde bevinden zich vier mooi ogende en vergulde bi-wire connectoren (met afgedopte 4mm banaanentree`s) en twee in verticale opstelling gemonteerde basreflexpoortjes. Het wisselfilter heeft een 6 dB per octaaf afvalverloop, aldus de importeur (Quad geeft in tegenstelling tot hun collega KEF weinig technische info).

Een dergelijk licht filterverloop is een goede optie wanneer de twee units van huis uit goed op elkaar aansluiten. De overnamefrequentie van het wisselfilter ligt op 2,2 kiloHertz. Het frequentiebereik loopt van 45 Hertz tot 28 kiloHertz en de gevoeligheid is 86 dB/W/m. De nominale impedantie is 6 Ohm maar het gemiddelde rendement van deze weergever maakt hem ook geschikt voor gebruik met kleinere versterkers (15-30 Watt). De afmetingen tellen 31 bij 19 bij 24,3 centimeter (HxBxD). Alle L2 modellen zijn leverbaar in vijf pianolak afwerkingen, te weten: kersen, rosewood, birdseye maple, zwart en zilver. Liefhebbers van `au naturel` hout; die optie bestaat helaas niet (wel bij het zusterbedrijf Wharfedale) maar Quad biedt met deze pianolak uitvoeringen een goed pallet aan hout- en laktinten zodat de L2 weergevers in veel decors goed zullen ogen.

EDITORS' CHOICE