REVIEWB&W

BMW M5 Touring


Rob van Ginneken | 02 augustus 2007 | B&W

BMW M5 Touring met Individual High End Soundsystem

Power!

BMW had zijn geluidsinstallaties al heel verdienstelijk voor elkaar, maar sinds kort kan de autokoper met een goedgevulde portemonnee bij het merk uit Beieren een ´overtreffende trap´ bestellen. BMW Individual High End Audiosysteem, noemen ze het voluit. En waar kun je zoiets beter beproeven dan in de nagelnieuwe M5 Touring? Binnen heb je dan 825 Watt tot je beschikking, terwijl er in het vooronder een V10 motor met dik 500 paardenkrachten schuil gaat.

Tja, het is in een audiorubriek misschien een beetje vloeken in de kerk, maar om heel eerlijk te zijn is het eigenlijk geen faire strijd. Als het om muzikale klanken gaat, delft de geluidsinstallatie altijd het onderspit tegenover het fenomenaal machtige geluid dat uit het vooronder van onze M5 Touring opstijgt. Een auto waar je alle klassieke kreten voor uit de kast kunt trekken.

Eentje doen maar? We hebben hier te maken met een wolf in schaapskleren. Het stationwagen koetswerk belooft weliswaar het karakter van een veelzijdige gezinsauto – en hij is ook inderdaad heel praktisch in het gebruik – maar in feite is dat hoogstens een excuus richting familie en collega’s om voor deze verzengend snelle bolide te kiezen. Hoe wil je anders waarmaken dat het dringend nodig is om een 5-liter V10 met 507 paardenkrachten achter het gaspedaal te kiezen. En een trekkracht die zelfs dikke diesels doet verbleken.


De BMW 5-liter V10 levert een slordige 507 PK - dat zou genoeg moeten zijn.

Wie de spectaculaire launch control durft te gebruiken, waarbij het monster volautomatisch volgas wordt gelanceerd, zal binnen 4,8 seconden de honderd voorbijflitsen. Luttele tellen later is ook 200 verleden tijd en stuit de M5 op de elektronische begrenzer bij 250 kilometer per uur. En neem van ons aan: voor een béétje liefhebber is het motorgeluid dat daarbij door de auto galmt van kippenvel niveau.

Oké, oké, terzake dan maar. Voor er weer een vermanend mailtje binnenkomt met de prangende vraag of dat met die pk’s nu echt nodig is in een audio medium. Ook al hebben we het hier over Carfi.nl. Misschien verzacht het de pijn van de audio puristen als we het vermogen omrekenen naar 372, 8 kiloWatt?

MERK

EDITORS' CHOICE