Paco Peña – A Flamenco Guitar Recital

Jan Luijsterburg | 20 september 2007

Toen gitarist Paco Peña in 1967 voor het eerst een soloconcert gaf in de Wigmore Hall in zijn woonplaats Londen was het nog zeer ongebruikelijk om de flamencogitaar niet te gebruiken om zang en dans te begeleiden, maar als soloinstrument in een concert. De zaal werd platgespeeld, en dat gebeurde een kleine veertig jaar, op 6 december 2006, opnieuw.

Paco Peña – A Flamenco Guitar RecitalDe docent en artistiek leider van de afdeling Flamenco van het Rotterdams conservatorium leerde het vak in zijn jeugd. Hij stelde een concertprogramma samen uit gitaarsolo’s uit liederen en dansen uit de verschillende typen traditionele flamenco, zoals hij ze in Spanje geleerd heeft. Daarbij is wel sprake van beïnvloeding door de klassieke gitaarmuziek. Zo streeft Paco naar een heldere klank, een duidelijke structuur in de composities (een kop en een staart), en wordt er voortgeborduurd op bekende technieken, zoals de tremolo.

Spectaculair spel wordt in een quasi ingetogen concertzaalvorm gegoten, met mooi zuiver doorklinkende tonen en zonder kreten (olé), voetgetrappel en gezang.

Het temperament laat zich door deze vorm niet inperken, integendeel. De emotie van de flamenco blijft geheel intact, de tien concertante dansen bruisen van jewelste. De laatste twee stukken van het concert worden begeleid Angel Muñoz, danser uit het gezelschap van Paco Peña, op cojón. Met deze trommel in de vorm van een kist krijgt de muziek een onweerstaanbare drive waarbij stilzitten onmogelijk wordt. De rest van het album bewijst dat flamenco veel meer is dan op exotische wijze in een roes geraken, maar ook gewoon ontzettend interessante muziek, vol subtiliteit en met een enorme breedheid aan emoties en facetten.

10 tracks, speelduur 61:05
Recorded live at Wigmore Hall, London, on 6 December 2006
Label: Wigmore Hall Live WHLive0016