Tindersticks – BBC Sessions

Jan Luijsterburg | 27 september 2007

Tussen 1993 en 1997 waren de Tindersticks maar liefst negen keer te gast in de radiostudio’s van de BBC voor het maken van sessieopnamen. Drie keer bij John Peel, vijf keer bij Mark Radcliffe en één keer bij het programma Evening Session. De resultaten staan chronologisch geordend op een dubbel-CD, zodat je mooi de ontwikkeling van de band hoort. Bijeffect is dat de titelloze eerste CD’s van Tinderstick weer eens uit de kast komen: een prettig weerzien.

Tindersticks – BBC SessionsHoewel nog verre van virtuozen op hun instrumenten wisten de Tindersticks uit Nottingham vanaf het begin een geheel eigen sfeer op te roepen. De diepe, onvaste mompelstem van Stuart Staples refereert enigszins aan Scott Walker en Leonard Cohen. Hij croont zijn literair aandoende teksten over een kamermuziekachtige begeleiding, waarin het orgel van David Boulter en de viool van Dickon Hinchliffe bepalend zijn.

Prachtige, intense muziek, van een tijdsloze kwaliteit. Naast zes reguliere albums verschenen soundtracks en verzamelalbums met los verschenen materiaal. De band staat al een flink aantal jaren op non-actief; van Stuart Staples verschenen inmiddels twee soloalbums.

Met uitzondering van de laatste Radcliffe sessie, een nogal kil opgenomen unplugged setje, is de band door de BBC in volle bezetting en in uitstekende geluidskwaliteit vastgelegd. Dat het hier om live opnamen zou gaan is een misverstand, gastblazer Terry Edwards zet in zijn eentje via wat overdubs een complete sectie neer bij een van de sessies.

De nadruk ligt op het materiaal van het tweede Tindersticks album, aangevuld met een paar tracks van het eerste en een paar van Curtains, het derde. Verder is er een mooie Pavement cover van het nummer Here, afkomstig van het Slanted & Enchanted album. Een paar liedjes staan er twee keer op, wat mooi illustreert hoe afwijkend ze uitgevoerd kunnen worden. Tiny Tears, op het oorspronkelijke studioalbum zwaar in strijkers gehuld, wordt in ’93 uptempo en kaal in het gezicht gesmeerd, maar in ’97 sterk vertraagd en melodramatisch vanuit het niets opgebouwd.

Over het algemeen zijn de opnamen wat meer direct en transparant dan op de oorspronkelijke albums. Een ietsje minder sfeer misschien, maar aan drama en spanning wordt niets ingeboet. Als altijd een fraaie verpakking, met polaroids van Stuart Staples en een toelichting van David Boulter. Een must voor de fans en een leuke kennismaking met wie dat nog zou kunnen worden.

26 tracks, speelduur 58:15 + 52:34
Label: Island
Distributie: Universal