REVIEW

Luys de Narváez - Musica del Delphin - Pablo Márquez


Jan Luijsterburg | 04 oktober 2007

Dit is de eerste CD in ECM’s omvangrijke New Series die geheel gevuld is met gitaarmuziek. Ondanks de verwijzing naar het ‘nieuwe’ in de naam van de serie, verschenen er tal van schijfjes met renaissancemuziek in. Dit is er één van. De Argentijnse gitarist Pablo Márquez speelt een selectie uit de in 1537 gepubliceerde Seys Libros del Delphin van de Spaanse componist Luys de Narváez.

http://www.hifi.nl/recensies/3078/Bosgraaf___Elias_-_Big_Eye_(movies___music).htmlMárquez kwam een kleine twintig jaar geleden naar Europa om zich te verdiepen in de oude muziek. Het werk van de Narváez, virtuoos op de vihuela, een voorloper van de moderne klassieke gitaar, werd hem al snel erg dierbaar.

De Seys Libros del Delphin bestaan uit ruim 40 werken, waaronder fantasieen, bewerkingen van zowel wereldse als religieuze polyfone vocale muziek van andere componisten en twee sets met ‘diferencias’, de eerst bekende verschijningsvorm van het muzikale fenomeen ‘variaties op een thema’.


De 17 stukken die op deze CD staan werden zorgvuldig gekozen. Márquez legt in zijn selectie de nadruk op de fantasieen in alle toonsoorten uit het eerste boek, een staalkaart van het componeren uit die tijd. Verder ontbreken de sets met variaties natuurlijk niet. Resultaat is een hecht en toegankelijk klinkend programma.

Pablo Márquez speelt op een moderne gitaar, niet een (replica van) een authentieke vihuela of renaissancegitaar. Dat stoort geen moment, eerder bewijst hij dat een ‘authentiek’ geluid veel meer met speelwijze dan met instrument te maken heeft. Márquez kiest voor een hoog tempo, wat veel drive geeft en overmatige ornamentatie onmogelijk maakt. In die zin past zijn speelwijze geheel in de authentieke uitvoeringspraktijk, ondanks het moderne instrument. Opvallend trouwens dat Márquez net als veel collega’s (als Izhar Elias) specialisatie in oude muziek combineert met avant-garde. Zo werkte Márquez onder meer met componisten als Luciano Berio, György Kurtág en Maurizio Kagel.

Qua vormgeving en opnamekwaliteit is dit een echt ECM album. Prachtige foto van een schilderachtig muurtje voorop, verzorgd boekje en een schitterende opname – de gitaar is een notoir lastig vast te leggen instrument, maar daarvan is hier niets te merken. Belangrijkste is echter dat deze even interessante als onbekende muziek op een buitengewoon overtuigende manier kenbaar gemaakt wordt.


Aanvullende informatie:
Speelduur: 46:12
Label: ECM 
Distributie: Challenge 
Website: http://pablomarquez.free.fr

EDITORS' CHOICE