The Tchaikovsky Cycle – volume 2

Ferd Op de Coul | 11 oktober 2007

In deel 2 van de Arthaus Tschaikofsky Cycle op DVD dirigeert Vladimir Fedoseyev opnieuw het Moskous Radio Symfonie Orkest in de schitterende en zeer ruime concertzaal van de Alte Oper in Frankfurt am Main.

Of het veelzijdige Russische muzikale landschap sinds deze opnamen uit 1991 als gevolg van eventuele politiek-culturele beslissingen ingrijpend is gewijzigd, weet ik niet. Ik ga er maar van uit dat dit prachtige orkest als een van de vele Moskouse orkesten nog volop functioneert en ook in volgende delen van deze indrukwekkende reeks te bewonderen zal zijn.

Ook deze concertreportage, nu met Tschaikofsky’s Tweede Symfonie, de “Klein Russische”, en met twee formidabele zangsolisten die hoogtepunten zingen uit Tschaikofsky’s beste en populairste opera, “Eugene Onegin”, is een aanwinst voor fervente kenners en liefhebbers van Tschaikofsky.

Maestro Fedoseyev is in staat, de typische, nostalgische thema’’s waaraan ook dit meesterwerk rijk is, met glans en emotionele bewogenheid neer te zetten en uit te diepen. Rijk, je zou haast zeggen “bloed doorlopen”, is de klank van het ruim bemeten strijkerkorps. Een beetje schel, maar kernachtig en robuust klinkt het koper, terwijl bij de houtblazers een krachtige maar tevens in de klarinetten fluwelen  sonoriteit te beluisteren valt. De pakkende “sound” van Russische orkesten verschilt hemelsbreed met die van Europese en Amerikaanse toporkesten, al hebben die ook geen problemen met idiomatische interpretaties van Russische muziek, maar het is wèl even anders…

Groots en meeslepend zingt sopraan Lydia Shernikh als Tatjana de aangrijpende “Briefscène” uit “Eugene Onegin”, opera naar het vermaarde verzen-drama van Poesjkin. Een stem als een orgel,deze “hoogdramatische”, met een, ook typisch Slavisch, groot bereik en een mezzoachtige inkleuring.

Ook qua verschijning, in haar scharlaken robe, was deze prachtige zangeres destijds in Frankfurt de ster van de avond.. De - hoge - bariton Alexander Nenadowsky die een aria en met de zangeres een duet zong uit deze opera, is eveneens een ijzersterke zanger die zijn partij, o.a. in de finale met Tatjana, vol overtuiging en drama tot leven bracht. Het orkest omlijstte deze opera-aria’s met orkestrale delen  uit de opera, oa. de Wals en Polonaise. Voor dat talrijke concertpubliek destijds in Frankfurt, moet deze DVD een fantastisch muzikaal souvenir zijn.

Tschaikofsky-cyclus 2: Symfonie nr 2, de “Klein-Russische” en gedeelten uit de opera “Eugene Onegin”.
Solisten: Lydia Shernikh, sopraan, Alexander Nenadovsky, bariton.
Moskous Radio Symfonie Orkest.