REVIEWLua

TentLabs Lua Cantilena modificatie


René van Es | 31 oktober 2007 | Fotografie René van Es | Lua

Het modificeren van apparatuur heeft al lange tijd mijn aandacht. Eigenlijk al sinds het begin jaren ’90 toen Trichord in Engeland klokjes begon te verkopen waarmee een cd speler naar een hoger niveau getild kon worden. Het inbouwen van een klokje lukte mij altijd wel, een beter netsnoer aanzetten ook tot aan het wisselen van buisjes.

Verder heb ik mij nooit gewaagd uit angst meer kapot te maken dan te winnen. Gelukkig kent Nederland een paar gerenommeerde elektronica specialisten die wel precies weten waar ze mee bezig zijn. Voor de upgrade van mijn Lua cd speler bezocht ik Guido Tent van Tentlabs in Eindhoven die met veel geduld en veel luisteren bewees dat modificeren, mits goed uitgevoerd, wel degelijk zin heeft.

Tentlabs Guido Tent

Een woord vooraf

Wie apparatuur wil modificeren of laten modificeren dient zich vooraf zaken goed te realiseren. Laat ik eens proberen een paar daarvan op een rijtje te zetten:

  • Een ondeskundig uitgevoerde modificatie (slecht soldeerwerk of verkeerde component keuze) maakt het eindresultaat eerder slechter dan beter ten opzichte van het origineel. 
  • Garantie op het apparaat vervalt ten gevolge van modificeren. 
  • De klank van het gemodificeerde apparaat kan zo anders zijn dan dat het was dat u het apparaat helemaal niet aangenaam meer vindt of het past niet langer in de gecomponeerde installatie. 
  • Modificeren op de juiste manier kost geld. U zou ook kunnen overwegen een ander apparaat te kopen met een hogere aanschafprijs. 
  • Werk veilig, haal altijd het netsnoer uit het stopcontact en wacht tot de elco’s leeg zijn. 
  • Zorg dat u en uw omgeving geaard zijn. Werk op rubber, op een stoel die op een houten vloer staat, rubber schoenen, polsband en voorkom op die manier statische elektriciteit waar de meeste elektronische componenten zo gevoelig voor zijn. 
  • Zorg voor een goede geaarde soldeerbout, desoldeer litze die echt de tin opneemt, goed gereedschap, voldoende licht en eventueel een vergrotende bril. 
  • Maak tekeningen hoe en waar connectoren zitten en markeer die zonodig met stift of een stipje verf om ze te herkennen. 
  • Probeer zo te werken dat elke stap die u zet omkeerbaar is. 
  • Luister naar uw apparaat na elke stap, zodat u weet wat er wijzigt tijdens het proces. Zorg er voor dat de netsteker polariteit steeds identiek is. 
  • Het belangrijkste van alles: bezint eer ge begint.

Aan de slag

Guido maakt een plan wat te doen met de speler. Hij kent de Lua een beetje en prijst de stevige printplaten die modificatie mogelijk maken, de oorspronkelijke component keuze, de gescheiden voeding voor digitaal en analoog en de keus van het Philips loopwerk.

Lua Cantilena SEL

Hij zal als volgt te werk gaan:

  • Inbouwen van een Tentlabs XO2 klok met XO supply voeding 
  • Het aanpakken van aanwezige opamps en indien nodig het verwijderen van muting (transistoren) 
  • De voeding modificeren met andere diodes, indien nodig andere elco’s en lokaal aanpassingen in de voedingcircuits maken. 
  • De buizenschakeling uittekenen en waarnodig aanpassen

Belangrijke stap is de Lua speler vergelijken met een aanwezige Tentlabs cd speler die ik in een eerdere recensie de hemel in prees. Het vergelijk gaat telkens met een track waarop drum met fluit staat en daarna een track met een live opname waarop publiek, gitaar, een band en een mannenstem hoorbaar zijn. Mijn opmerking naar Guido na het eerste vergelijk is: “Zullen we maar niet aan de slag gaan en zal ik gewoon jou speler kopen?” waarmee ik wil aangeven hoe groot het verschil is tussen de twee spelers. De Tentlabs die als bouwpakket zelfs nog iets goedkoper is dan de Lua laat meer detail horen, meer de akoestiek van de opnameruimte, meer diepte, heeft een breder stereobeeld, klinkt aangenamer met veel minder een digitale signatuur en “heeft geen haast”. Kortom op alle fronten wint de Tentlabs, ook al is de Cantilena SEL op zich een uitstekende speler.

EDITORS' CHOICE