The Hot Club Of San Francisco - Yerba Buena Bounce

Jan de Jeu | 31 oktober 2007

Ook op de inmiddels tiende schijf ‘Yerba Buena Bounce’ grijpt The Hot Club Of San Francisco terug op de sound die in de dertiger jaren van de vorige eeuw voor het eerst ten gehore werd gebracht door het ‘Quintette du Hot Club de France’ onder de bezielende leiding van Django Reinhardt en Stephan Grappelli.

The Hot Club Of San Francisco - Yerba Buena BounceEen eigen geluid dat vooral gebaseerd was op het spel van de in een Belgisch zigeunerkamp geboren gitarist Jean Baptiste Reinhardt, die ten gevolge van brandletsel de pink en ringvinger van zijn linkerhand niet gebruiken kon en gedwongen werd om een nieuwe stijl van spelen te ontwikkelen.

In het Amerikaanse Hot Club kwintet wordt zijn rol overgenomen door leider Paul Mehling die tevens enkele nummers schreef en daarnaast nog even vocaal te horen is. In enkele melodieen wordt de standaard bezetting van drie gitaren, een viool en een bas uitgebreid met andere instrumenten die een extra dimensie toevoegen aan de swingende basisformatie.

Zo klinkt David Grisman’s mandoline in ‘Sway’ en ‘Lullabye’. Terwijl in zowel dat laatste nummer als in Lennon & McCartney’s ‘I’m Happy Just To Dance With You’, Seth Asarno een bandoneon bespeelt. Klarinet, trompet en afwisselend trombone en tuba completeren het geluidsbeeld in de twee bonustracks. Tezamen met de vijftien daaraan voorafgaande composities brengen zij de totale speelduur van deze schijf op bijna 65 minuten.‘Prof.’ Johnson van Reference Recordings tekent voor de sublieme - in de akoestisch fraaie Fantasy Studios in Berkeley California vastgelegde - 24 Bit HDCD opname die het virtuoze spel prachtig uitlicht.