Annie Lennox- songs of mass destruction

Leo Wubbolt | 25 oktober 2007

Daar stond ze dan, met haar fladderjurkje op een verhoging die nauwelijks de naam podium verdiende. Klein, blond, wit, met veel zwarte mascara rond die prachtige grijsblauwe ogen, fragiel en niet vrolijk die avond. Niet vrolijk want voor 40 betalende toeschouwers moest Annie met haar band The Tourists die avond optreden in het Groningse Vera, club for the international underground.

Mijn kameraad en ik, samen meer dan 4 meter groot, stonden met de tenen tegen het podiumpje aan en keken wat zich daar `beneden` allemaal afspeelde. Een maniakale gitarist geheten Dave Stewart, still young and innocent, maakte het podium onveilig; en de andere gitarist die zich gaandeweg de avond steeds meer ging verwonderen wat wij nou zo grappig vonden. Een zangeres die min of meer plichtmatig haar teksten afdraaide en langs ons moest kijken om de rest van haar publiek te zien. Het bier smaakte goed, de muziek was vermakelijk en we wonnen veel wedstrijden.

De Tourists hadden een grote hit met ‘I only want to be with you’ en in de punk en new wave hausse kwam de band in Vera terecht, hoewel ze nauwelijks tot die stromingen gerekend kon worden. De Tourists zijn niet meer, opvolger Eurythmics [ met het ex-paar Stewart en Lennox] ook niet meer, mijn kameraad is basketbal Bundestrainer bij onze oosterburen en ik; ik beleef veel plezier aan Annie Lennox’ laatste product. Een nieuwe cd die al deze mooie herinneringen oproept.

Plezier beleef ik vooral aan de glasheldere weergave in mijn cd-speler. Een heldere, sprankelende opname, een grommend laag, mooi geproduceerd, goed gemasterd door Ted Jensen bij Sterling, maken het abum alleen al daarom het beluisteren waard. Dat Annie Lennox ook nog eens een krachtige en heldere stem heeft maakt het allemaal nog mooier. Zoals de titel al doet vermoeden heeft Lennox een boodschap. Ze draagt de liedjes op aan alle humanitaire werkers, vredesactivisten en ngo’s van de wereld en hoopt net als ons op een betere wereld.

Hoogtepunten ‘Through the glass darkly’ en ‘lost’. Twee mooie ballads die ze maar eens op single uit moeten brengen: dat helpt de verkoop weer een beetje. ’Coloured bedspring’ doet me denken aan ‘Here comes the rain again’, en eigenlijk zijn er wel meer liedjes die het Eurythmics geluid doen herleven. Een herfsttip!

Annie Lennox- songs of mass destruction.
RCA 8869154522  distr. Sony/BMG 2007.
Disc made in Austria by DADC