Cirque du Soleil: Beatles - Love

Jan de Jeu | 08 november 2007

Nadat ex-Beatle George Harrison en oprichter van het Canadese Cirque du Soleil Guy Laliberté elkaar voor het eerst bij motorraces ontmoet hadden, groeide er tussen beiden een sterke vriendschapsband.

Cirque du Soleil: Beatles - LoveHet zal niemand verbazen dat uit deze vriendschap ook een artistiek project tot stand kwam. Het was de show ‘Love’ die in juni 2006 in de Mirage in Las Vegas haar deuren opende.

Aan George Martin werd gevraagd om uit de immense hoeveelheid originele Beatles multi-track recordings een soundscape van ongeveer anderhalf uur te creeren. Deze brengt EMI nu uit op een dubbelalbum met twee 180 gram vinyl schijven. Martin riep de hulp in van zoon Giles die suggereerde om Ringo’s drumbeat te gebruiken bij het verbinden van ‘Within You Without You’ met ‘Tomorrow Never Knows’. Het resultaat is als selectie nummer veertien van de in totaal 26 songs te horen op kant B.

Wat mij het meest opvalt bij het beluisteren van de banden is niet het ‘Love’ maar het ‘Live’ karakter van de opnamen. Niet zelden werden de Beatles nummers in één take op de band gezet en dat is nu beter te horen dan op de originele lp’s die ik tevens in mijn bezit heb. Het geeft aan met hoeveel respect vader en zoon Martin dit historische materiaal behandeld hebben. Slechts in enkele gevallen is ‘nieuw’ materiaal toegevoegd zoals het geval is bij ‘Sun King’ dat turned backwards nu de plaat haalt als ‘Gnik Nus’.

Of is materiaal gecombineerd zoals bij Paul’s gitaarwerk van ‘Blackbird’ dat als intro gebruikt wordt voor het minder goed opgenomen ‘Yesterday’. Echt nieuw is het string arrangement van George Martin’s hand onder ‘While My Guitar Gently Weeps’. Hoewel ik eigenlijk van mening ben dat men aan dit unieke materiaal niets moet veranderen moet ik toegeven dat het resultaat zeker acceptabel is en het is de heren dan ook bij deze vergeven. Een dubbel lp die de echte Beatles fan niet mag missen. Het fraaie artwork werkt als een leuke bonus.