Sonny Rollins, East Broadway Rundown

Jan de Jeu | 29 november 2007

In mei 1966 neemt Rudy van Gelder één van de weinige albums op die Sonny Rollins voor het legendarische Impulse label gemaakt heeft. In het titelnummer, dat geheel kant één beslaat, is hij te horen met trompettist Freddie Hubbard en met de ritmesectie van John Coltrane; Jimmy Garrison op bass en Elvin Jones op drums. Een piano ontbreekt maar wordt nergens echt gemist.

Sonny Rollins, East Broadway RundownIntegendeel, het creeert voor alle betrokkenen extra ruimte en vrijheid. Freddie Hubbard laat met een fraaie solo horen waarom hij in de zestiger jaren beschouwd werd als één van de grootste talenten en Jones legt, zo te horen met behulp van minimaal vier handen en vier voeten, een prachtig gelaagd tapijt waarop Sonny als altijd heerlijk improviseert, voor een deel zelfs alleen zijn mondstuk gebruikend. Het geluid van de bas krijgt in de handen van Garrison hier af en toe meer iets van een gitaar.

Op de B kant twee melodieen waarin ‘Newk’ alleen met de ritmesectie speelt, net zoals dat het geval was op één van zijn beste albums ooit; ‘A Night At The Village Vanguard’.

Was Jones een belangrijke rol toebedeeld op de A kant, hier krijgt Jimmy Garrison de kans om zich in een lyrische bassolo te profileren in ‘Blessing In Disguise’. Ook de beat die hij aan het eind van het nummer achter Sonny zet is magistraal. Rollins zelf is op deze schijf op zijn best in de ballad ‘We Kiss In A Shadow’.

Sonny Rollins, East Broadway Rundown

Zijn krachtige, soepele spel waarmee hij de melodie naar zijn hand zet is een genot om te horen. Op de 180 gram re-issue van Speakers Corner Records is is de kwaliteit van de opname goed bewaard gebleven. Een geweldige LP. En om dan niet al te lyrisch over te komen en dus toch nog maar een minpuntje te noemen; jammer dat er wat nadrukkelijk sprake is van links/rechts stereo. Eenmaal verloren in de muziek ben je dat als genietende muziekliefhebber echter meteen weer vergeten.

Format: 180 gram vinyl
Label: re-issue Speakers Corner Records (Impulse AS-9121)