Leo Brouwer – Guitar Music 4 – Graham Anthony Devine

Jan Luijsterburg | 21 februari 2008

Liefhebbers van klassieke gitaarmuziek worden al jaren verwend door het label Naxos. Sinds 1994 nemen Robert Kraft en Bonnie Silver gitaarmuziek op in Newmarket, Canada. De Guitar Collection bestaat inmiddels uit zo`n 70 CD`s, waaronder veel reeksen met het complete werk van grote gitaarcomponisten. Een van die helden is de Cubaan Leo Brouwer, geboren in 1939.

Leo Brouwer – Guitar Music 4 – Graham Anthony DevineDeze vierde CD met gitaarmuziek van de ook als gitarist, dirigent en componist van filmmuziek bekende Brouwer bevat zowel recent als een neoclassicistisch jeugdwerk, een suite uit 1955. De Engelse meestergitarist Graham Anthony Devine, die ook het fenomenale derde deel uit deze serie volspeelde, opent met een nieuw werk: La Ciudad de las Columnas, uit 2004.
Dit portret van Brouwer`s geboortestad Havana is opgedragen aan zijn jongere collega en geestverwant Juaquín Clerch, met wiens fraaie compositie Yemaya de CD afsluit. Brouwer`s virtuoze stuk is als het ware een wandeling door de stad, en hergebruikt thema`s uit een vroeg eigen werk, Pieza sin titulo No.1, dat nu bijna een halve eeuw na het ontstaan, alsnog een titel krijgt, zoals Devine het in zijn toelichting stelt.

Uiterst avontuurlijke en beeldende muziek, waarin dromerige sferen afgewisseld worden door felle dansen, plotseling opduikende dissonante accenten en maniakale loopjes. Kortom: een adembenemend staaltje Latijns Amerikaans temperament. Het wordt gevolgd door het vergelijkbare Viaje a la semilla uit 2000.

Brouwer`s `eenvoudige` etudes zijn erg populair bij enigszins gevorderde gitaarstudenten. In 2001 publiceerde hij een derde reeks, onder de titel Nuevos estudios sencillos. Tien korte hommages aan evenzoveel componisten, onder wie Debussy, Barrios Mangoré, Prokofjef, Tárrega, Sor, Piazolla, Villa-Lobos en Stravinsky, waarbij in ieder deeltje een specifiek technisch, harmonisch of ritmisch probleem centraal staat. En hier is dus helemaal niets dufs aan het begrip etude: schitterende, gedragen melodieen, afgewisseld met halsbrekend technisch vingerwerk. Voelt als liefhebber van Brouwer`s muziek meteen erg vertrouwd.

Naast het schrijven van oorspronkelijke composities heeft Brouwer ook veel muziek bewerkt. De 8 Contadanzas van Manuel Saumell (1817-1870), oorspronkelijk geschreven voor piano, zijn hiervan een voorbeeld, en tevens een uiting van het onderzoek dat Brouwer deed naar de muzikale bronnen van zijn land. De contradans is een samensmelting van Franse en Afrikaanse invloeden. Lekkere luchtige hapjes tussen al die intensiteit die voorafging en nog volgt.

Graham Anthony Devine speelt de moeilijkste stukken als vanzelfsprekend, en staat constant zodanig boven de noten dat hij er prachtige muziek van maakt. De techniek staat puur ten dienste van de emotie. Ook de opnamekwaliteit is erg goed. Reden temeer om deze CD minstens evenzeer aan bevelen als de drie delen die er aan vooraf gingen.

Leo Brouwer: La ciudad de las columnas (Variaciones sobre Pieza sin titulo); Viaje a la semilla; Nuevos estudios sencillos; Hoja de album “La gota de agua”; Suite No. 1, "Antigua"
Manuel Saumell Robredo: 8 Contradanzas (arr. L. Brouwer for guitar)
Joaquin Clerch - Yemaya