Jacob Young - Sideways

Jan Luijsterburg | 06 maart 2008

De levendige Noorse Jazz-scene is sinds jaar en dag goed vertegenwoordigd in catalogus van ECM. Het kwintet van gitarist Jacob Young laat horen dat muziek niet gebonden is aan generaties. Of dat muziek je jong houdt. Het leeftijdverschil van de muzikanten is groot, maar het samenspel is er niet minder hecht door. Een buitengewoon sfeervolle CD op grens tussen jazz en klassieke kamermuziek.

Jacob Young - SidewaysInstrumentale liedjes zijn het eigenlijk, zangerige, melancholieke melodietjes, opgebouwd vanuit het ingetogen tokkelend elektrisch en akoestisch gitaarspel van Young, die de Amerikaanse jazztraditie via de genen en voorkeuren van zijn vader naar Noorwegen geïmporteerd kreeg. Gesoleerd wordt er weinig, de nadruk ligt op hecht ensemblespel.

Young legt daarbij met bassist Mats Eilertsen een soepele basis waar de nestor van het gezelschap, Jon Christensen, losjes omheen drumt. Soms liggen zijn briljante, schijnbaar toevallig rondwervelende tikjes op de bekkens wat nadrukkelijk op de voorgrond in de mix, waardoor ze wat afleiden van het geheel.

De jonge trompettist Mathias Eick, ook bekend van recent plaatwerk van Manu Katché, is schitterend. De combinatie met het saxwerk van Vidar Johansen, ook te horen op basklarinet, wordt niet onterecht wel vergeleken met het legendarische samenspel van Miles Davis en John Coltrane.

Jacob Young - Sideways

Sideways is een extreem relaxt album, dat een klein uur lang een zelfde sfeer uitademt. Buitengewoon fraai opgenomen door Manfred Eicher, maar je moet er wel voor in de stemming zijn om na een paar stukken niet een ietwat verveeld te raken. De kracht zit hem in interessant samenspel en mooie, bijna popachtige melodieen, waarin het aangenaam verdrinken is.

10 tracks, speelduur 56:22
Label: ECM
Distributie: Challenge