Bloedverwanten

Jan Luijsterburg | 20 maart 2008

In Rodnya, ook bekend onder de Engelse titel Kinfolk, volgen we Maria, een vrouw van het platteland die op bezoek gaat bij dochter en kleindochter in de grote stad. De kloof tussen beide woonlocaties en tussen de leefwijze van de verschillende generaties wordt met vileine humor geschetst.

Het verhaal begint in de trein, waar we meteen kennismaken met de energieke wispelturigheid van de dominante Maria, gespeeld door de Russische steractrice Nonna Mordjoekova. Eerst wil ze de coupé niet delen met een mannelijke medereiziger, maar zeker als er drank aan te pas komt wordt het al snel gezellig. De hereniging met haar dochter gaat gepaard met eindeloos gekibbel. Maria steekt haar ongenoegen over de manier waarop haar dochter leeft, gescheiden van haar man en met een onzeglijk kind dat continu keihard Boney M draait, niet onder stoelen of banken. Dat wordt haar al snel niet in dank afgenomen. Het bezoek lijkt op een fiasco uit te draaien, maar krijgt aan het eind nog een positieve wending.

Bloedverwanten is een tamelijk vermoeiende film om naar te kijken. De mensen praten net zo druk en snel als regisseur en acteur Nikita Michalkov in de op de DVD bijgevoegde monoloog (aangeduid als interview). Waar hij in het eerder besproken Onvoltooide stuk voor piano mécanique (lees de recensie hier) de oude adel portretteerde, geeft hij hier een mooi invoelend beeld van gewone hedendaagse mensen, die staan voor het Russische volksleven, de volksaard. De film werd begin jaren 80 gemaakt tegen de achtergrond van de militaire bezetting van Afghanistan. Michalkov vertelt hoe dit doorwerkte in de film en welke problemen hij naar aanleiding van de film had met de censor.

Dat de film, die in 1983 in Cannes gepresenteerd werd, in het westen weinig succes had valt te verklaren uit de onbekendheid met de politieke en culturele achtergronden. Het immer doorgaande schreeuwerig gekakel en het enorme temperament dat de personen ten toon spreiden staan de gemiddelde westerling al snel wat tegen. Het maakt de film er niet minder belangwekkend om.

Net als andere DVD’s afkomstig van de Russian Cinema Council is Bloedverwanten fraai verzorgd, met goede beeld en geluidskwaliteit en informatieve extra’s, waaronder monologen van de stoere, zelfverzekerde Michalkov en de sterk ironische medeproducer Aleksandr Adabasjan.

Rusland, Mosfilm 1983
Speelduur: 92 minuten
Regie: Nikita Michalkov