Symphonic Brass

Jan Luijsterburg | 20 maart 2008

Qua repertoire lijkt de muziek op deze CD een dertien in een dozijn Music for the Millions verzameling. De overbekende melodieen zijn echter allemaal zodanig gearrangeerd dat ze uitgevoerd kunnen worden door een typisch Britse Brassband. Een feest voor koperliefhebbers.

Waar de dominante violen uit het symfonieorkest in een harmonie vervangen worden door klarinetten, en in een fanfare door bugels, zijn in de alleen uit koperblazers en slagwerk samengestelde brassband de cornetten het meest talrijk aanwezig, aangevuld met hoorns, trombones, eufonia en bassen. Het gebruik om transcripties te maken van klassieke muziekstukken voor deze bijzondere koperorkesten stamt uit de jaren dertig en veertig van de vorige eeuw, toen grote dirigenten als Boult en Barbirolli uitvoeringen van brassbands dirigeerden in gerenommeerde concertzalen.

De CD bestaat voornamelijk uit bekende ouvertures, operamelodieen en enkele oorspronkelijk voor films geschreven stukken. Brahms’ Academic Festival Overture bevat het alom bekende thema van ‘de leeuw met voetbalschoenen’, Tsjaikovski’s Ouverture 1812 is het sluitstuk, een finale letterlijk vol toeters en bellen, en de bommen en granaten ontbreken niet. Dat brassbands bij uitstek kunnen swingen wordt gedemonstreerd in een suite uit Porgy and Bess van Gershwin, en het duet uit Bizet’s Parelvissers wordt gezongen door twee eufonia. Het schitterende Jupiter uit Holst’s The Planets leent zich bij uitstek voor deze bezetting.

Natuurlijk is er naast spektakel ook ruimte voor gedragen, elegische melodieen waarin het heerlijk zwelgen is. Neem Elgar’s Nimrod uit de Enigma Variations en het door de Nederlandse dirigent en arrangeur Klaas van der Woude bewerkte Hymn to the Fallen uit John Williams’ soundtrack bij Saving Private Ryan (niet verwarren met Shaving Ryan’s Privates, want dat is flauw). En wat is die Spitfire Fugue van William Walton, uit de film The First of the Few uit 1942, een prachtstuk.

Op te merken is dat de pauken af en toe niet helemaal lekker doorkomen in het klankbeeld, en dat de hoge cornetsoli soms wat meer gericht lijken op vertoon van virtuositeit dan op een puur muzikaal doel. Maar over het geheel is dit een heerlijke CD, en een mooie demonstratie van de symfonische mogelijkheden van een orkest van koperblazers.

Giuseppe Verdi - Aida, Act II: Triumphal March
Johannes Brahms - Academic Festival Overture, Op. 80
Georges Bizet - Les pecheurs de perles (The Pearl Fishers), Act I: Au fond du temple saint   / Carmen Suite (arr. A. Fernie) / L`arlesienne Suite No. 2: IV. Farandole