Mean Streets

Jan Luijsterburg | 27 maart 2008
Martin Scorsese is een begrip in de Amerikaanse cinema, als chroniqueur van de zelfkant van de maatschappij, meer specifiek de maffiose onderwereld. Niet voor niets afkomstig van Sicilie. Zijn recente films Gangs Of New York en The Departed kon hij mooi toelichten en verklaren, maar echt overtuigen deden ze niet. Dat was wel even anders met het vroege meesterwerk Mean Streets uit 1973, met de piepjonge Robert De Niro en Harvey Keitel.

Mean StreetsDe film volgt de wederwaardigheden van een stel jonge mannen in Little Italy, New York. Kleine crimineeltjes meest, die elkaar treffen in het smoezelige, steeds in een rode waas gehulde café van Tony. Charlie (Keitel) is een beetje te goed voor die wereld. Hij werkt voor zijn oom, een maffiabaas, en wil een restaurant beginnen. Tevens is hij diep gelovig en ontfermt zich over de psychopaat Johnny Boy (De Niro), die er een gewoonte van gemaakt heeft van iedereen geld te lenen en het nooit terug te geven. Dat blijft niet goed gaan in een wereldje waar iemand voor een paar dollar oplichten als een groot succes geldt. Charlie helpt zichzelf door zijn Messiasneigingen flink in de nesten.

Een groot budget is geen garantie voor een goede film, dat heeft Scorsese al vaak bewezen. Net zoals een punkband beter tot zijn recht komt in een klein hok dan in een voetbalstadion varen verhalen over het straatleven wel bij een ruwe filmstijl. Handheld camera’s, gruizig beeld, een oneffenheidje meer of minder maakt niet uit, het draagt allemaal bij aan de effectiviteit van Mean Street. Een briljante karakterstudie, gedragen door de gretige acteurs die met hun jonge honden mentaliteit een uniek staaltje urgentie neerzetten.

De DVD is vanzelfsprekend geen technisch hoogstandje. Wel is het jammer dat er geen achtergrondinformatie is toegevoegd. Vergeleken met de Amerikaanse versie ontbreekt onder meer het commentaarkanaal van Scorsese. De film is er natuurlijk niet minder om.

VS, 1973
Regie: Martin Scorsese
Met: Robert De Niro, Harvey Keitel, David Proval, Amy Robinson, Richard Romanus