Joel Harrison - The Wheel

Jan de Jeu | 08 mei 2008

De in Washington D.C. wonende Joel Harrison staat weliswaar zijn mannetje als zanger en gitarist maar het bekendst is hij toch geworden door zijn composities en arrangementen. Zijn werk bestrijkt stijlen als hedendaags klassiek, blues, moderne jazz en wereldmuziek welke hij op boeiende wijze met elkaar weet te vermengen.

Joel Harrison, The WheelEén van zijn meest recente op CD uitgebrachte projecten is ‘The Wheel’.

Een uit vijf delen bestaande suite - met daaraan toegevoegd een In Memoriam Dana Brayton - geschreven voor een klassiek strijkkwartet en een modern jazz kwintet (kwartet uitgebreid met gitaar).

Met gebruikmaking van deze twee basisformaties, elk afkomstig uit hun eigen muzikale wereld, tracht hij de voor hem favoriete aspecten van beide benaderingen op gelijkwaardige wijze te integreren tot een harmonische synthese waarin de nadelen van de beide basisvormen ontbreken; enerzijds de te voorspelbare texturen en vormen of het te ver doorgevoerde soleren waarin de jazz soms lijkt te verzanden en anderzijds het zware, of moeilijk verteerbare monolithische karakter dat sommige klassieke werken kenmerkt.

Hij doet dit door te starten met een basis van voor het strijkkwartet geschreven muziek die samengesteld is uit invloeden van Appalachian Music, Afrikaanse muziek en modern klassieke muziek. Vanuit die compositie wordt geïmproviseerd op basis van minimale notities waarbij die improvisaties in meerdere vormen tot uitdrukking gebracht wordt, varierend van solo en duo improvisaties tot vrije improvisatie van de totale formatie. Het resultaat is een muziekvorm die inderdaad de klassieke muziek en de jazz in zich verenigd weet. Een prachtige, inspirerende mixture van spontaniteit en structuur, uitgevoerd door enthousiaste, virtuoze en tegelijkertijd degelijk opgeleide en getrainde ervaren musici die zich buiten de grenzen van hun ‘eigen’ terrein (durven) begeven.

Format: CD INT 3426 2
Label: Intuition