Eleonora - An Evening With Eleonora

Jan de Jeu | 29 mei 2008
Telkens wanneer ik denk dat ik nu toch wel alle labels ken word ik weer verrast door een mij tot op dat moment onbekende naam. Ditmaal geldt dat voor het Nederlandse Kharma Akash waarvan ik het album ‘An Evening With Eleonora’ draai. Op de hoes een fraaie foto van Eleonora, zangeres van de formatie Eleonora’s Holiday, onder leiding van haar echtgenoot - de voormalige lead altsax speler van het Glenn Miller Orchestra - Arie Kuit.

Eleonora - An Evening With EleonoraDe foto doet me denken aan die van de door STS Digital uitgebrachte cd ’12 O’Clocktales Live’ van deze band. Met dit verschil dat er nu op de achtergrond een zeegezicht met ondergaande zon prijkt. Mogelijk een verwijzing naar het aan het water gelegen Hellevoetsluis, waar in het ‘Theater Twee Hondjes’ tijdens een live concert de opname plaatsvond, opnieuw door STS Digital.

Al bij het eerste nummer ‘Moondance’ op deze 180 gram wegende vinyl schijf wordt duidelijk dat ditmaal Fritz de With achter de knoppen zit. De door grandeur gekenmerkte laidback, smooth, analog sound draagt onmiskenbaar zijn signatuur. Maar het is niet alleen de klank die me opvalt.

Snel laad ik ’12 O’Clocktales Live’ in de cd-speler en even later klinkt opnieuw ‘Moondance’ door de ruimte. Zelfde zangeres, zelfde band, beiden live registraties, maar wat een verschil. ‘A jazz club in Rotterdam` blijkt veel meer sfeer te hebben. Met een enthousiaster publiek in een kleinere ruimte. De cd klinkt veel intiemer en ook de zangeres - die zes van de tien op de lp voorkomende songs ook op deze cd brengt - is digitaal veel losser, meer ontspannen, sensueler, brutaler, verleidelijker, kortom lekkerder zonder dat dit ten koste gaat van haar fraaie techniek.

Hoewel het mij als rechtgeaard analoog liefhebber aan het hart gaat om het te schrijven; in dit geval kies ik voor de cd met daarop twaalf songs varierend van swing time classics tot jazzy interpretaties van recentere songs.