Liszt - La lugubre gondola - Nederlands Blazers Ensemble

Jan Luijsterburg | 03 juli 2008
Franz Liszt bewerkte als klaviervirtuoos allerlei muziek voor piano. Daarbij ging hij minstens zo vrij te werk als hedendaagse remixer in de wereld van de elektronische dansmuziek: soms is het origineel nauwelijks meer te herkennen en is het zoeken naar de grens tussen bewerking en eigen compositie. Wie kaatst kan de bal verwachten, dus vroeg het NBE een viertal componisten werken van Liszts vrijmoedig te bewerken.

Liszt - La lugubre gondola - Nederlands Blazers EnsembleGeert van Keulen, Peter-Jan Wagemens, Elmer Schönberger en Dmitri Smirnov maakten mooie versies van de pianowerken voor blazers, hier en daar aangevuld met een enkele strijkinstrumenten en percussie. Schönberger maakt gebruik van de zangkwaliteiten die het NBE ook regelmatig in de nieuwjaarsconcerten demonstreert, door het Misere d’Après Palestrina op welhaast Gregoriaanse wijze te laten beginnen.

Het programma valt grofweg uiteen in twee thema’s: muziek over muziek, oftewel Liszt als bewerker van of commentator op andere muziek, en de late Liszt, de van spektakelmaker tot onthechte monnik getransformeerde componist. Bach en Palestrina worden naar de romantische hand gezet in een vorm die Liszt aan het eind van zijn leven weer liet oplossen, in een vooruitwijzing naar de twintigste eeuw die pas vrij recentelijk op waarde geschat wordt. Wagemans benadrukt dat door de Bagatelle sans tonalité te bewerken op een manier die sterk verwijst naar Ravel en Stravinsky.

Hoewel er op momenten flink uitgepakt wordt ligt de nadruk op Liszts destijds onbegrepen religieuze verstilling. De titel van de CD verwijst naar de uitvaart van de schoonzoon van Liszt. Het lijk van Richard Wagner werd in Venetie met een gondel naar de laatste rustplaats vervoerd. De ter nagedachtenis gecomponeerde pianomuziek met Wagneriaanse allure werd prachtig bewerkt door Dmitri Smirnov. Dat de pauzes tussen de stukken gevuld worden met kabbelgeluidjes in plaats van stilte werkte live vast beter dan op CD. Thuis missen we namelijk de begeleidende beelden van het bootje op de hoes, die op 28 oktober 2007 op het podium van de Nieuwe Kerk in Den Haag geprojecteerd werden.

De door de NPS gemaakte opnamen van dat concert worden op twee momenten ontsierd door een luide rochelhoest, maar klinken verder prima. Niet samengesteld uit meerdere concerten is dit een ‘echte’, niet gecorrigeerde live opname, waarbij de scherpe kantjes niet gladgestreken zijn. Het NBE toont hoe terecht haar reputaties in perfect musiceren zowel als originele themaprogrammering zijn. Een heerlijke CD.

10 tracks, speelduur 50:35
Label: NBE Live
Distributie: Codaex