REVIEWVelodyne

Velodyne DD-18 & SPL-1000R

Veel onderwerpen in de audiowereld zijn controversieel. Is een buizenversterker de meerdere van een transistor? Zijn dure kabels noodzaak of verspilling? Heeft het wel nut om veel geld aan audio uit te geven? Is klasse D de echte doorbraak? Is een subwoofer een must of een vloek? Iedere audiofiel heeft zijn eigen mening, zijn eigen voorkeuren. Iedere dealer en importeur heeft precies diezelfde gedachten.

Wat het voor u als consument niet echt makkelijker maakt. Want in de eerste winkel hoort u het één, een paar wijken verderop totaal het tegengestelde. De opmerking: “zelf luisteren”,  is daarom  volkomen terecht, aangevuld met het lezen van meerdere recensies. Deze recensie gaat over subwoofers. Laat ik meteen voorop stellen, dat de recensie een gekleurde mening weergeeft, omdat hij is geschreven door iemand die een absolute voorkeur heeft voor een subwoofer in een serieus weergavesysteem. Of het gaat om muziekweergave in stereo of om geluid bij film, mijn mening is dat het ontbreken van een fundament in de lage tonen nimmer kan leiden tot de beste weergavevorm, ongeacht de afmetingen van de hoofdluidsprekers. De gekleurde mening gaat daarmee niet over de kwaliteit van Velodyne als fabrikant. Die staat hieronder ter discussie en die gaan we uitgebreid (met veel plezier) onderzoeken.

Waarom?

Waarom is een subwoofer toch zo’n vloek in de kerk voor veel mensen? Misschien omdat een subwoofer associaties oproept van bonkend laag, gekleurde weergave, onduidelijke bas en een sta-in-de-weg. Ik voel de critici terecht in mijn nek hijgen. Veel subwoofers, ze verdienen niet eens die naam omdat het centrale basluidsprekers zijn die bonken. Staan verkeerd afgesteld. Doen alleen maar kwaad. Maken de buren kwaad, enzovoort. Daar tegenover staan merken die serieus proberen aan de laagweergave in de luisterruimte één of meerdere octaven naar beneden toe te voegen, gecombineerd met serieuze luidsprekers. Merken die zich bewezen hebben en luisteren naar namen als REL, MJ Acoustics, Focal, Dynaudio, B&W en natuurlijk Velodyne. De opsomming is overigens verre van compleet. Wat een goede subwoofer toevoegt is eerder op deze site beschreven door mij en daar sta ik nog steeds volkomen achter.

Bij weergave van film is een subwoofer essentieel. Vrijwel elke surround-processor heeft een uitgang (de één in "5.1") voor het aansluiten van een sub. Die sub zorgt dat films u bij de strot grijpen, dat u de film beleeft. In multikanaals muziekopstellingen gaat hetzelfde op. Al zijn de luidsprekers hier vaak meerdere maten groter dan de mini-satellieten, die ten onrechte “luidspreker” genoemd worden. Omdat de krasserige papierconussen nauwelijks beter zijn dan die in een Japanse transistorradio uit de jaren 60.

In een stereo muzieksysteem ligt het plaatsen van een subwoofer nauwelijks voor de hand. Dealers laten daarmee omzet liggen en de consument mist een groot deel van zijn informatie, die hij of zij wel meegeleverd krijgt vanaf een cd of lp. Die informatie bevat, naast lage tonen van instrumenten, heel veel informatie van de ruimte waarin de opname heeft plaatsgevonden. Luchtwervelingen die we eerder voelen dan horen. Het schuifelen van voeten en meubilair. Het bewegen van mensen. Kortom, precies datgene dat het verschil maakt tussen ingeblikte muziek en werkelijkheidsweergave. Een goede sub voegt aan een systeem toe: ruimte, gemak, rust, een dieper laag, een beter stereobeeld en vooral het gevoel erbij te zijn. U hoeft mij niet te geloven, ervaar het zelf en trek uw eigen conclusie.