REVIEWSony

Sony NAS-SC55PKE muziekserver

Paul Delissen | 03 juli 2008 | Sony | Importeur: Sony Nederland

Sony bracht onlangs een op een harddisk gebaseerd multi-room systeem op de markt. Daarmee is het mogelijk muziek op te slaan op een interne harddisk en draadloos weer te geven op meerdere plaatsen in het huis. Hifi.nl voelt voor u de Sony NAS-SC55PKE aan de tand.

Een draak van een type aanduiding vind ik het, maar laat ik even kort uitleggen wat hier besproken wordt. Allereerst is de NAS-SC55PKE zoals gezegd een multiroom installatie, wat zoveel wil zeggen als dat er muziek opgeslagen in het “hoofdstation” ook afgespeeld kan worden op een ander apparaat. Dat kan één -hier meegeleverde- zogenoemde “client” zijn, maar tot vier van die clients kunnen in het systeem opgenomen worden. Draadloos, laat ik dat niet onvermeld laten. Dat opslaan gebeurt - ik had het al verklapt - op een harde schijf welke met zijn schijfgrootte van 80 GB tot wel 40.000 nummers kan bevatten. Er zit ook een merk-eigen modem bij om de aansluiting op het internet te vergemakkelijken. Die aansluiting is weer nodig voor de internet-radio mogelijkheid, en ook voor de herkenning van muziektracks en cd’s. Verder ook aansluitingen voor iPod dock (ook bijgeleverd), en USB. Een prachtige (kleuren-)display, haarscherp maar niet al te groot, en de mogelijkheid voor weergave op het tv scherm. Luidsprekers zijn ook bijgeleverd, dus mijn vroegere held van de nachtelijke TV commercials zou met slecht nagebootst Amerikaans accent maar zeer enthousiast uitroepen ”maar Mike, het is een compleet pakket!”

Het ziet er allemaal prachtig uit en de vormgeving en afwerking zijn zoals ik van Sony gewend ben, gewoon heel erg goed. Het formaat en gewicht van de luidsprekers stemt me echter niet hoopvol. En er is geen subwoofer inbegrepen in het systeem, maar daarover verderop meer. Aansluiten gaat makkelijk, alleen de verbinding met internet is niet één twee drie voor elkaar. Maar als ook dat is gelukt kan ik aan de slag. Drie cd’s aan de speler toevertrouwd, en hij herkent ze moeiteloos Zelfs mijn Amerikaanse persing van Los Lobotomy’s, hier in Europa uitgebracht onder de naam van gitarist Steve Lukather. Ik kies er voor ze op te slaan op 256 kB formaat, en ga eens goed zitten voor het luisteren.