Blue Chamber Quartet - First Impressions

Jan de Jeu | 07 augustus 2008

In de herfst van 2005 komen vier vrienden bij elkaar voor het geven van een concert. Julia Bartha speelt piano, Angelika Siman bespeelt de harp, Thomas Schindl vibrafoon (en castagnetten) en Holger Michalski is de bassist van het gezelschap. Alle vier zijn zij klassiek geschoold op hun instrument en elk heeft haar c.q zijn eigen carrière in de klassieke muziek. Een belangrijke bindende factor voor hun vriendschap is hun gemeenschappelijke liefde voor zowel klassieke muziek als jazz.

In het concert vermengen zij de formele strakke belijning van de klassieke muziek met de improvisatie van de jazz hetgeen resulteert in een unieke opwindende muziekvorm waarin contemplatieve momenten afgewisseld worden met stuwende, energieke, veelal minimalistische, ritmische patronen die gekenmerkt worden door sterk wisselende dynamiek. Een aantal malen voert de piano de boventoon maar in andere selecties staan de harp of de vibrafoon meer centraal. Zelf heb ik deze hybride SACD - met naast de cd laag zowel een stereo als een multikanaals SACD laag – nog maar net ontdekt maar hij is een jaar geleden reeds uitgebracht door Stockfisch Records. De 54 minuten en 37 seconden muziek is verdeeld over 15 composities afkomstig van bekende en onbekende componisten uit diverse muziekrichtingen.

Sergej Prokofjev, Chick Corea en Astor Piazzolla zijn de meest bekende namen maar hoewel het moeilijk is om uit de stuk voor stuk boeiende werken de meest pakkende uit te kiezen zijn het voor mij toch twee stukken van voor mij onbekende componisten die er het meest uitspringen vanwege hun originaliteit en hun vermogen om mij nog meer in de muziek te trekken dan de overige melodieen dat al doen. Music 4-4 en Hinter Dem Fenster zijn beiden geschreven door Jens Schliecker en Nils Rohwer en wat mij betreft mogen deze beide heren een volgend album van het Blue Chamber Quartet volledig vullen met hun creatieve pennenvruchten. De geluidskwaliteit is excellent en de prachtig gevangen timbres van de instrumenten worden omgeven door veel lucht in het grote geluidsbeeld. Een album om keer op keer op hoog volume in zijn geheel uit te luisteren.

Format: Hybride SACD (CD, stereo SACD, multikanaals SACD) SFR 357.4046.2
Label:  Stockfisch Records