Jonathan Richman - Because Her Beauty Is Raw and Wild

Jan Luijsterburg | 26 september 2008

De hoogtijdagen van Jonathan Richman wat betreft populariteit waren in de tweede helft van de jaren 70, met zijn band The Modern Lovers en hits als Roadrunner, Egyptian Reggae, Ice Cream Man. Het vleesgeworden understatement is altijd gewoon muziek blijven maken, en het resultaat mag er nog steeds wezen.

Jonathan Richman - Because Her Beauty Is Raw and WildDe sound is nog even rommelig als vroeger, met een akoestische gitaar in Mexicaanse rammelstijl en ondersteunend drumwerk van vaste kompaan Tommy Larkins, hier en daar bijgestaan door een extra stem of een bas. De stem van Richman heeft wel wat geleden, hij jubelt wat minder dan vroeger. Daar is een melancholische ondertoon voor in de plaats gekomen die ontroering oproept.

Het sterkst is dat het geval in de twee slotnummers van het album: de Leonard cover Here It Is en het schitterende As My Mother Lay Lying, gezongen als stond Jonathan nog steeds aan het sterfbed in het verzorgingshuis. As my mother lay dying I learned, As my mother lay dying I learned some more.

Het is het enige nummer dat niet vermeld wordt in de laconieke liner notes op de binnenkant van de LP-hoes achtige verpakking. Daarop staat, hoe verrassend, dat No One Was Like Vermeer in Nederland ontstond. "Back in the days of Rembrandt, Back in the time of old Jan Steen, All of those giants of shadow and light, but..." ja, als Jan Vermeer waren ze toch geen van allen. En bij Richman rijmt Vermeer gewoon op weird.

Van al zijn reizen neemt hij dingen mee. Dat uit zich ook in talen: er zijn liedjes in het Spaans en in het Frans. Het zijn momentopnamen, en ze blijven groeien, daarom neemt hij ze ook wel eens opnieuw op. Zo staat When We Refuse To Suffer in twee versies op het album.

Jonathan is er met de jaren niet minder eigenzinnig op geworden, maar zeker ook niet minder charmant en ontwapenend. De opnamen zijn heerlijk recht voor zijn raap. Soms ruist het enorm, er gaat van alles mis, maar de magie van het muzikale moment wordt steeds gevangen, en de dynamiek van de eenvoudige arrangementen stroomt in volle gloed de huiskamer in. Geweldig artiest.

14 tracks, speelduur 45:14
Label: Vapor Records
Distributie: Rough Trade