Shelby Lynne - Just A Little Lovin’

Jan de Jeu | 15 oktober 2008

Shelby Lynne (Moorer) heeft het in haar leven niet makkelijk gehad. Haar aan drank verslaafde vader, die werkte als bandleider, schoot haar moeder dood en pleegde vervolgens zelfmoord toen Shelby zeventien jaar oud was. Niet zo verwonderlijk dus dat daarna een periode volgde die gekenmerkt werd door drank en verkeerde mannen.

Shelby Lynne - Just A Little Lovin’Misschien is het echter wel juist vanwege deze zwaarbelaste voorgeschiedenis dat Shelby op Just A Little Loving met zoveel inlevingsvermogen kan zingen over de pijn en het verdriet die met liefde gepaard kunnen gaan. Dat ze ook erg moedig is blijkt wel uit het feit dat ze ervoor gekozen heeft om op deze lp nummers te coveren die bekend geworden zijn door de op een onaantastbaar hoog podium residerende Britse zangeres Dusty Springfield.

Helaas niet op 180 gram hetgeen zeker afbreuk doet aan de geluidskwaliteit.

Dat ze slim is blijkt uit het weglaten van Dusty’s misschien wel grootste hit Son Of A Preacherman. Dit was waarschijnlijk zelfs voor Lynne te hoog gegrepen. Maar wat zij met covers van bijvoorbeeld Anyone Who Had A Heart en I Only Want To Be With You doet is ongelooflijk. Shelby’s versies missen de grootsheid van Dusty’s opnames. Geen grote batterijen strijkers en blazers.

Maar wat zij er voor in de plaats zet is een intens pure, aangrijpende interpretatie die direct onder de huid kruipt, daarbij geholpen door een minimale instrumentale begeleiding. In het verleden, toen ze net als haar jongere zus Allison Moorer, nog actief was als country zangeres, ontving zij reeds eerder een Grammy. Of dat terecht was, weet ik niet maar het zou me niet verwonderen wanneer ze met deze schijf haar tweede Grammy in de wacht zou slepen.