REVIEW

Miles Davis - Round About Midnight


Jan de Jeu | 15 oktober 2008

Als Miles Davis fan krijg je nog wel eens de vraag voorgelegd welk kwintet je prefereert; zijn eerste of zijn tweede. Eigenlijk is het onmogelijk om daar een antwoord op te geven. Ten eerste had Miles zo’n goede neus voor het aantrekken van talent dat beide samenstellingen op hetzelfde hoge niveau speelden.

Miles Davis, Round About MidnightDaarnaast is de vraag waar ik voor kies bij mij sterk afhankelijk van mijn stemming.

Op het moment dat ik dit schrijf sluit het meer traditionele werk beter aan.
En dan is het eerste kwintet, en in het bijzonder het eerste album dat Miles voor het label Columbia maakte, - Round About Midnight – een perfecte keus.


We schrijven 1955 wanneer Miles, met net een periode van heroïne afhankelijkheid achter de rug, overstapt van het elitaire jazzlabel Prestige naar het mainstream label Columbia.

Hij neemt een album op met zes composities die inmiddels zonder uitzondering uitgegroeid zijn tot jazz standards. Met John Coltrane op saxofoon, Philly Joe Jones op drums, Red Garland op piano en Paul Chambers op bas presenteert hij een groep die griezelig goed op elkaar ingespeeld was, en dat is te horen ook.

Openingsnummer is het bekende Round Midnight van Thelonius Monk, de man die John Coltrane het laatste zetje gaf om uit te groeien tot het fenomeen dat hij zou worden. In dit nummer laat hij, in samenspel met de gedempte trompet van Davis, geen twijfel bestaan over zijn grote klasse. Hij verbetert daarin nog de versie die hij eerder met Miles opnam voor Prestige. Vervolgd wordt met Charlie Parker’s ‘Ah-Leu-Cha’, het enige nummer waarin Miles zonder demper speelt en het meest bruisende van deze 180 grams vinyl LP die nu door Speakers Corner Records opnieuw uitgebracht is.

De daaropvolgende versie van Cole Porter’s All Of You is – na Round Midnigh’- het op één na beste nummer van de LP en voor mij is het Coltrane die hier de show steelt. In Bye Bye Blackbird zit Miles’ fraaiste solo van deze LP verborgen terwijl in Tadd’s Delight mijn aandacht met name gevangen wordt door het drumwerk van Philly Joe Jones. Afsluiter Dear Old Stockholm is een echte uitsmijter met de opmerkelijk lange solo van Paul Chambers en een opnieuw excellerende Coltrane.

Eén van de allerbeste albums van Miles Davis’ eerste grote kwintet en als zodanig één van de mijlpalen uit zijn indrukwekkende carrière. De uitstekende persing laat de meer dan vijftig jaar oude, goed geconserveerde opname nog steeds mooi tot zijn recht komen. Een must voor vinyl draaiende fans en een uitstekend startpunt voor hen die het vroege werk van Miles op LP willen leren kennen.


Aanvullende informatie:
Format: LP op 180 gram vinyl
Label: Speakers Corner Records (Columbia)

EDITORS' CHOICE