Bettye LaVette - I’ve Got My Own Hell To Raise

Jan de Jeu | 23 oktober 2008

Zo af en toe kom ik een vrouwenstem tegen die voor mij helemaal nieuw is terwijl de desbetreffende dame dan al tientallen jaren in het vak blijkt te zitten. Dat is ditmaal het geval bij Bettye LaVette.

Bettye LaVette - I’ve Got My Own Hell To Raise Zojuist heb ik voor de zoveelste maal haar album I’ve Got My Own Hell To Raise beluisterd en ik kan er nog steeds niet over uit dat deze stem mij tot nu toe ontgaan is. Het album zelf is al in 2005 op cd verschenen en is dan ook zeker niet haar meest recente. Ik kan mij echter niet voorstellen dat haar nieuwere (of oudere) schijven nog beter zijn dan deze gelimiteerde editie op 180 gram vinyl die als extra bonus bovendien nog een free mp3 download bevat.

Velen beschouwen haar als één van de grootste soulzangeressen. En dan wordt de ‘echte’ soul bedoeld, niet de ‘nu soul’ die momenteel zo populair is. Het bijzondere van dit album is dat er eigenlijk niet één echt soulnummer op staat. Wel country songs zoals On The Surface van Rosanne Cash en Little Sparrow van Dolly Parton. Of rock in de vorm van Lucinda Williams’ Joy en Sinead O’Connor’s I Do Not Want What I Have Not Got. Maar ook een mooie singer songwriter melodie als Aimee Mann’s How Am I Different.

U zult echter tevergeefs een door Bettye zelf geschreven song zoeken. Zelf zegt ze daarover: “If you write a story, I can make it a stronger story. But I rarely think of a story I ever want to write myself”. Wie deze lp hoort, kan beamen dat het eerste deel van haar statement zonder meer waar is. Zelden hoorde ik een dergelijke expressiviteit, zowel in kracht als in kwetsbaarheid.

Rillingenverwekkend goed.