De Kift – Hoofdkaas

Jan Luijsterburg | 30 oktober 2008

Inderdaad mensen. Er is weer een fantastische nieuwe CD van de Kift. Dat geeft weer veel stof om over te denken. Heel mooi denken zelfs, bij voorkeur hardop. Maar je kunt er ook op dansen, dat is veel vrolijker. Van farandole en fandango tot pogo en horlepijp. De Kift is een soort van knoeck, spreek uit Noek. Wat is een knoeck? Ja, dan moet je zelf maar luisteren. In het eerste lied wordt het allemaal uitgelegd, vrij naar Wachten op Godot van Samuel Beckett.

De Kift – HoofdkaasTwintig jaar onderweg inmiddels, het unieke literaire fanfarepunkorkest en familiebedrijf uit de Zaanstreek. Zoals ze in de slotregels van Knoeck al aangeven: “Onvergetelijk. En het is nog niet afgelopen. ’t Schijnt van niet. Het begint pas. Het is verschrikkelijk mooi. Net als in het theater. Net als in het circus.” En zo is het. Op CD, en nog meer live is de Kift een unieke belevenis, met niets te vergelijken.

Op dit album hangen de nummers net als op voorganger “7” minder onderling samen dan op voorgaande albums. Eten en drinken is wel een thema dat hier en daar aan bod komt, bijvoorbeeld in de vorm van het gerucht dat ze gisterenavond sherry hadden bij de stationsrestauratie, cumulerend in het titelstuk, het gerecht dat in Brabant meer bekend is als zult. Natuurlijk is het, zoals op de schitterende website www.dekift.nl aangegeven, een “bruisende Kift-cocktail met zoutrand samengesteld uit alle ingredienten die de Kift-keuken inmiddels rijk is”, zoals “potten- en pannenmuziek vermengd met fanfaretoeters en hakgitaren”, maar dat geldt voor alle Kift albums. Hoofdkaas is een potpourri met veel balkaninvloeden, en van vroeger zijn de punkelementen (Heisa-Ho, op tekst van Shakespeare) en de gedeclameerde voordracht terug. De teksten, zijn verder afkomstig van uiteenlopende auteurs als Lucebert, Venedikt Jerofejev, W.H. Auden en Werner Schwab, maar vormen na de Kiftbehandeling een fraai geheel als kwamen ze uit één pen.

De Kift – Hoofdkaas

Als altijd is er van de verpakking weer veel werk gemaakt. De CD Hoofdkaas zit verstopt in een pakket dat samengesteld is uit gerecyclede kookboeken. Ieder exemplaar is zo uniek. Naast een beperkte oplage van dit mooie bouwsel is er een ook heel fraaie maar toch wat bescheidener uitgevoerde ‘paperback’ versie. Een rood velours hoesje; het weer fraai geïllustreerde tekstboekje is in pdf formaat te downloaden.

Liefhebbers van de Kift mogen zich de gelimiteerde reeks split-singles niet laten ontgaan: komende tijd verschijnt ieder maand een vinyl plaatje waarop Kift en steeds een andere band elkaar coveren. Zeer benieuwd naar wat bijvoorbeeld Calexico en Franz Ferdinand van een Kiftlied brouwen.

14 tracks, speelduur 46:23