Within Temptation - Black Symphony

Jan Luijsterburg | 30 oktober 2008
Within Temptation is een wereldband. In eigen land wordt dat niet altijd zo gezien. Sharon, Robert en de anderen zijn ook heel bescheiden onder al het succes, maar in de welluidende gotische metal heeft de rest van de planeet het nakijken.

Within Temptation - Black SymphonyOp de CD’s maken orkesten altijd deel uit van de unieke sound, maar live is dat wat bewerkelijk. 7 februari 2008, Ahoy Rotterdam, liet het Metropole orkest horen dat een live orkest even wat anders is dan de in de studio opgenomen orkesttrack die normaliter meeloopt bij optredens.

Maar liefst 14 HD camera’s werden ingezet opdat genieten van deze avond niet voorbehouden bleef aan de gelukkige aanwezigen. In de wereld van groot groter grootst is dit toch weer een overtreffende trap. Gelikte beeld en geluidskwaliteit, (mij wat al te) drukke montage, schitterend decor, vuurwerk, alles erop en eraan. Waar het begeleiden van popmuziek voor klassiek geschoolde musici vaak vooral routinematig kluswerk is, maakt het Metropole orkest onder leiding van Jules Buckley toch een uitermate gemotiveerde indruk. Dat het voor de band een piekavond is staat natuurlijk buiten kijf. Met gastoptredens van Keith Caputo, Anneke van Giersbergen en grunter George Oosthoek is alles uit de kast gehaald om er iets bijzonders van te maken.

Black Symphony is uitgebracht in diverse formaten. Er is een dubbel-CD, een dubbel-DVD en een pakket waarin deze samengevoegd zijn. Er komt ook nog een Blu Ray versie. Voor deze recensie werd de DVD versie bekeken en beluisterd. Een flinke klus, want naast het volledige, ruim twee uur durende concert, met een speciaal gecomponeerde orkestouverture, is er een karrenvracht aan bonusmateriaal.

Er is een tenenkrommend ‘backstage report’, waarin een onhandige interviewer allerlei mensen een microfoon onder de neus drukt, waarop meestal ofwel een oerkreet ofwel wat moeizaam gestamel in steenkolenengels volgt - het is immers een internationale release. Interessanter zijn een carrièreoverzicht van de band en een verslag van de voorbereidingen van het concert. Op de tweede DVD zijn videoclips, inclusief making of, impressies van de wereldtournee, prijsuitreikingen, fotoshoots en orkestopnamen te zien.

Belangrijkste extra is een concertregistratie uit het Eindhovense Beursgebouw van 24 november 2007, waarin te zien is hoe de band zonder live orkest klinkt. De cameraploeg was niet alleen; iedere bezoeker lijkt aan de schermpjes te zien met een mobieltje aan het opnemen. Ze hadden beter hun aandacht aan het concert kunnen schenken, want hun opnames zullen extreem slechter zijn dan wat er op deze DVD staat.

Ook wie niet met opgestoken pink en wijsvinger door het leven gaat zal toegeven dat Black Symphony een knap staaltje vakmanschap is.

2DVD, speelduur 350 minuten
Geluid: DTS / DD 5.1 en 2.0