REVIEWMarantz

Marantz SA11S2 (SA)CD speler


Rene Smit | 06 november 2008 | Fotografie Rene Smit | Marantz

Na vorig jaar met volle teugen te hebben genoten van een complete Marantz Premium set, heb ik nu het genoegen de opvolger van de destijds geteste SA11S1 cd-speler aan de tand te voelen. De SA11S2 verschilt op vele punten van S1 versie, hoofdzakelijk op de gebruikte techniek.



Aan de buitenzijde zal een leek de verschillen niet direct opmerken. Slechts enige extra tekst op het display gedeelte en extra toetsen verraden de S2 versie. Inwendig is de speler direct afgeleid van het huidige Marantz topmodel de SA7, die met een prijs van ongeveer 7000 euro in de echte high-end klasse valt. De SA11S2 kent een prijskaartje van 3500 euro. Nog steeds een fors bedrag maar een stuk beter betaalbaar dan zijn grote broer.


SA11S2

Zoals alle apparatuur uit de huidige Premium series  van Marantz heeft de speler een licht gebogen front met centraal de cd-lade en daaronder de display. Links en rechts daarvan springt het front wat naar binnen waarin aangebracht diverse bedieningstoetsen. Wanneer de display is ingeschakeld straalt er blauw licht over de toetsen. Eén van de eerder genoemde extra toetsen op het front is bedoeld om de absolute fase van de speler om te keren, een vergelijkbare toets is niet beschikbaar op de fraaie metalen afstandsbediening. Dit kan soms handig zijn binnen een bepaalde set-up maar het resultaat kan per cd verschillen. De andere toets is van grotere betekenis, hoewel de praktische toepasbaarheid op dit punt nog erg klein is. Het betreft namelijk het instellen van de klokfrequentie bij het aansluiten op een externe klokgenerator.

Net als de eerder geteste Esoteric SA10 is de weergave van deze Marantz SA11S2 nog verder te verbeteren door aansluiten op een apparaat met een dergelijke klok aan boord. Eén echt high-end trekje. Achterop de speler zit hiervoor een speciale ingang voorzien van BNC connector. Inwendig beschikt de S2 versie van de SA11 over dezelfde mono DAC’s die ook in de SA7 gebruikt worden. Elke DAC bestaat uit vier individuele processoren en worden zowel voor DSD (SACD) als 24 bits PMC-audio (normale CD weergave) gebruikt. Ook het audiocircuit waarop deze DAC’s geplaatst zijn is gelijk aan dat van de SA7. Het betreft een volledig gebalanceerd en dubbel differentieel opgebouwd circuit. Ook wordt er ruimschoots gebruikt gemaakt van Marantz’s in eigen beheer ontworpen HDAM modules, inclusief de allernieuwste SA2 uitvoering.

Heel belangrijk voor de weergave is de kwaliteit van het loopwerk, iets wat heel duidelijk werd bij het beluisteren van de Esoteric SA10. Marantz voorziet de S2 versie dan ook van het prachtige SACDM-1 loopwerk oorspronkelijk ontworpen voor de SA7. Het bestaat uit een 10 millimeter dikke aluminium behuizing en een lade van gegoten metaal. Deze lade is gecoat met een niet reflecterend materiaal om lichtreflecties te voorkomen. Gebleven zijn de instelbare filters, het inschakelbare DC filter en de Noise Shaper. Alle bovengenoemde veranderingen rechtvaardigen de meerprijs van 500, - euro ten opzichte van de S1 versie.




Aansluiten

In eerste instantie wordt de speler met een Siltech SQ88 G5 Classic MKII op mijn vM MA240 versterker aangesloten. Vanaf de vM MA240/PA535 bi-amp versterker set lopen Inakustik LS1002 luidsprekerkabels naar de Audiovector S3 Signature speakers. Ter vergelijk heb ik de beschikking over een vM SA230 multispeler en een Funk Vector draaitafel met Shelter 301 element. Interlinks zijn van Siltech en Sharkwire. Het standaard netsnoer blijft gedurende de gebruiksperiode in de doos, in plaats daarvan wordt een Supra Lorad netsnoer gebruikt.  Ingeprikt in een verdeeldoos van Inakustik met uitsluitend andere digitale componenten. Een tweede blok voorziet de analoge apparatuur van stroom. Beide blokken zijn aangesloten op een HMS wandcontactdoos waardoor schone stroom vloeit, rechtstreeks vanuit een aparte audiogroep in de meterkast aangevoerd. In de meterkast zit een AHP Klankmodule om de boel echt af te maken.

De speler is geplaatst in een Alphason audiorack. Vanwege de geringe hoogte tussen de planken is geen gebruik gemaakt van dempers, maar staat de speler gewoon op de standaard voeten. Visueel de mooiste oplossing, omdat de fraaie vormgeving niet verstoord is. Hoewel de speler al de nodige uurtjes gespeeld heeft laat ik hem na het plaatsen en aansluiten gedurende een etmaal warm draaien. Transport en temperatuurswisselingen hebben vaak een negatieve weerslag op de prestaties van apparatuur. Nadat aan alle randvoorwaarden voldaan is kan (eindelijk) het echte luisteren een aanvang nemen. 

MERK

EDITORS' CHOICE