REVIEWB&W

Sota Satellite & Helius Aurora

Kilian Bakker | 06 november 2008 | B&W

De eerste Sota platenspeler (de merknaam staat overigens voor State Of The Art) zag in 1981 het daglicht. David Fletcher was de hoofdontwerper van Sota en al zijn ontwerpen worden gekenmerkt door speciale polymeer plateaumaterialen, door middel van loodkorrels uitgebalanceerde subchassis en anti-resonante constructies. In 1997 werd het Sota Sales And Service Center opgericht door de nieuwe eigenaren Kirk en Donna Bodinet. Sindsdien zijn er maar liefst tien modellen leverbaar (plus vier oude typen in herbouwde vorm) en twee versies van hun -in Amerika zeer geliefde- LP Cleaning Machine. David Fletcher speelt nog altijd een belangrijke rol in het ontwerp-proces van nieuwe Sota`s.



De Satellite is zijdelings gebaseerd op de Comet maar heeft behalve een hardhouten console en een uitwisselbare armboard ook een subchassis wat aan speciale kunstsof isolatoren is opgehangen. De oerdegelijke en grote console is opgebouwd uit een raamwerk van massief hardhout. De gefineerde topplaat en de supports van de motor, de armboard en het lager bestaan uit (soms meerdere lagen) MDF. Bij het recensie exemplaar was de flank van het draaiplateau minder egaal afgewerkt als de andere externe onderdelen. Zo was de armboard (die uit verschillende materialen bestaat) perfect afgewerkt in een zwarte hoogglanslak en de grote, gepolijste Acryl motor-afdekplaat oogde al even chique.

Het binnenplateau van de Satellite is net als de motorpolie uit een witte kunststof vervaardigd. Het lagerhuis bestaat uit een mantel van dezelfde grijze polymeer als de isolatoren met daarin een cillinder van Turcite; een Teflon verrijkte kunststof wat in principe zelfsmerend is. De lagerpen staat op een stalen kogel en is daarom van extra smering voorzien. Het draaiplateau is opgebouwd uit twee plexiglas platen met daartussen een niet gespecificeerd energie-absorberend materiaal. De bovenzjde van het plateau is voorzien van een vaste `interface mat` wat ook weer uit een niet nader verklaard materiaal bestaat. Het is begrijpelijk dat de fabrikant zijn vindingen wil beschermen maar de uitleg van Sota is wel tamelijk vaag.

Het draaiplateau wordt via een vlakke rubberen snaar aangedreven door een wisselstroom (synchroon) motor met een tweetraps polie. Voor het veranderen van het toerental zal het draaiplateau moeten worden verwijderd. Dat klinkt eenvoudig maar het ultra-lichtgewicht subplateau heeft de neiging om mee omhoog te komen bij het optillen van het plateau. Een Heed Orbit 2 voeding (met filtering en electronische toerentalregeling) bracht uitkomst en werd voor een groot gedeelte van de luistersessies ingezet. Het uit notenhout vervaardigde frame van het recensie exemplaar was keurig afgewerkt waarbij de afgeronde hoeken en randen bijdroegen aan een hoge aaibaarheidsfactor.

De royale afmetingen van de Satellite verraden zijn Amerikaanse afkomst (hij is vooral tamelijk diep). Dat is meer iets om rekening mee te houden dan een probleem want menig hedendaags audiomeubel is van een ruim bemeten topplank voorzien. De Satellite weegt 13 kilo, schoon aan de haak. De satellite is standaard leverbaar in de volgende afwerkingen: Satijn Zwart, Amerikaans kersen, noten, `naturel` noten, donker eiken en zwart eiken. Tegen meerprijs is hij leverbaar in Afrikaans- en santos (zuid-Amerikaans) rozehout, Macassar ebbehout, bridseye-maple, bloodwood, cocobola, epi, leopard, mahonie, purplehear, `tulip`- en zebrawood. Het moet gezegd, er zijn weinig (of geen) andere platenspelerfabrikanten die zoveel keus in exotische houtafwerkingen bieden.

Wel jammer dat Sota geen brochure of webpagina heeft waarop men alle houtsoorten kan bekijken want niet iedereen weet immers wat epi of purplehear hout is. Sonority Audio heeft daarom een sample-kit met alle houtsoorten samengesteld. Keurig. Standaard is de Satellite stofkaploos maar Sota kan dat op bestelling leveren. De Engelstalige handleiding is eenvoudig maar duidelijk en met behulp van de meegeleverde imbussleutels en waterpas hadden we de Satellite in een mum van tijd opgebouwd. De verpakking is goed; een zeer solide doos en een royale hoeveelheid noppenplastic beschermen de Satellite tegen transportavonturen.
            



Helius Designs
                

Het Engelse Helius Designs werd in 1982 opgericht door Geoffrey Owen. Dit bedrijf heeft zich altijd puur gericht op het ontwikkelen van hoogwaardige toonarmen en gedurende de jaren `80 werden verschillende modellen gelanceerd, waarvan de Cyalene de meest roemruchte werd. Toen begin jaren `90 de Compact Disc zelfs in het analoog-georienteerde Verenigd Koninkrijk de norm leek te worden werd bij Helius aanvankelijk het productpakket verkleind. Uiteindelijk werd de audio-tak van het bedrijf een service station voor bestaande Helius armen terwijl Owens zich hoofdzakelijk bezighield met het ontwikken van onderdelen voor laser-optica. Het analoge bloed kruipt echter waar het niet kan gaan en enkele jaren geleden begon hij te werken aan de Omega toonarm die kan worden gezien als een doorontwikkelde Cyalene. Sinds kort heeft de Omega een klein zusje, de Aurora, die vrij recent is gelanceerd. Geoffrey Owen zit blijkbaar niet stil want hij is momenteel bezig met het ontwikkelen van een loopwerk.

MERK

EDITORS' CHOICE