Mavis Staples - We’ll Never Turn Back

Jan de Jeu | 13 november 2008

Ten tijde van de burgerrechten beweging in de Verenigde Staten waren er een aantal artiesten die dr. Martin Luther King actief steunden in zijn strijd. In die frontlijn stonden The Staple Singers, onder aan voering van gitarist Roebuck ‘Pops’ Staples en zijn dochter Mavis Staples.

Mavis Staples - We’ll Never Turn BackMavis ging uiteindelijk bouwen aan een solocarrière en werd één van de belangrijkste soul, gospel en R&B zangeressen. Met het in 2007 op cd verschenen album ‘We’ll Never Turn Back’ - dat nu op goed klinkend 180 gram vinyl uitgebracht is - keert ze terug naar die tijden van weleer waarin zij streed voor gelijke rechten. De songs, met achtergrondzang van The Freedom Singers en Ladysmith Black Mambazo, hebben anno 2008 nog niets aan kracht ingeboet.

De stem van de inmiddels 69-jarige Mavis bereikt weliswaar niet meer de hoge toppen van toen, maar klinkt nog immer ongetemd en het inmiddels wat rauwer en donkerder karakter past uitstekend bij de dreiging die van de songs uitgaat. Producent van het album is de onvolprezen Ry Cooder die met zijn slide gitaar de onheilspellende sfeer sterk benadrukt. Mede dankzij zijn inzet en die van zoon Joachim Cooder (percussie) en drummer Jim Keltner krijgen de classics & traditionals, die naast twee door Cooder geschreven nummers het merendeel vormen van de in totaal twaalf songs, een verrassend nieuwe identiteit.

Voor een deel komt dit ook doordat Mavis de teksten hier en daar actualiseert door te verwijzen naar de achterstelling van zwarten zoals die zich recent nog voordeed tijdens de wederopbouw van het door Hurricane Katrina getroffen New Orleans. IJzersterke plaat met in de hoes voor de liefhebber nog een code waarmee gratis het album in mp3 formaat gedownload kan worden.