REVIEW

Jim Beard - Revolutions


Jan de Jeu | 27 november 2008

Vince Mendoza, chef-dirigent en artistiek leider van het Metropole Orkest, kreeg onlangs een Grammy voor zijn arrangement van Joe Zawinul’s ‘In A Silent Way’ nadat hij eerder al Grammy’s had ontvangen in 2001, 2004 en 2007.

Jim Beard - RevolutionsDie laatste Grammy was voor het album ‘Some Skunk Funk’ met Randy Brecker en de WDR Big Band Köln. Bij die opname was Jim Beard betrokken als keyboardspeler en gedurende één van de pauzes vroeg Mendoza Beard of hij geïnteresseerd was in een gastoptreden bij het Metropole Orkest. De uitnodiging resulteerde in een optreden tijdens een radio uitzending van het orkest in maart 2005.

Na het succes van de uitzending werd besloten om een cd te produceren met daarop drie melodieen afkomstig van de opname uit 2005 die aangevuld zouden worden met zeven nieuw op te nemen melodieen. Deze in Hilversum bij MCO gemaakte opname vond plaats in juni 2007.

Alle melodieen zijn geschreven door Jim Beard en zijn eerder uitgebracht op albums van hem. De composities zijn geselecteerd door Beard en Mendoza en worden nu uitgebracht als sacd op het album ‘Revolutions’. Speciale solerende gasten zijn Bill Evans (sopraan sax solo in ‘Parsley Trees’), Bob Malach (tenor saxofoon in ‘Holiday for Pete and Gladys) Jon Herington (gitaar in ‘Diana’) en Marcio Doctor, Latin & ethnic percussion in diverse nummers.

Als één van de weinige nog overgebleven traditionele radio orkesten - een orkest met een samenstelling die met name in de veertiger en vijftiger jaren van de vorige eeuw erg populair was - is het Metropole Orkest uitstekend in staat - door additionele ritmesectie, koperblazers en saxofoons - een extra dimensie aan de werken van Jim Beard toe te voegen.

EDITORS' CHOICE