Vassilis Tsabropoulos/Anja Lechner/U.T. Gandhi - Melos

Jan Luijsterburg | 20 november 2008
Melos is de langverwachte opvolger van het serene succesalbum Chants, Hymns and Dances, dat voornamelijk gevuld was met muziek van de Armeense filosoof G.I. Gurdjieff. Melos bevat echter vooral eigen composities van Tsabropoulos en heeft, met bijdragen van drummer U.T. Gandhi een lossere, vaak jazzy sfeer, met sterke traditionele Balkaninvloeden.

Vassilis Tsabropoulos/Anja Lechner/U.T. Gandhi - MelosHet vorige album verscheen op het ECM sublabel voor klassieke muziek, de New Series. Melos staat ‘gewoon’ in de jazzcatalogus, en niet zonder reden. Slechts drie van de 15 stukken zijn verzonnen door Gurdjieff en opgetekend door diens muzikale rechterhand, componist Thomas de Hartmann. Tibetan Dance, Sayyid Dance en Reading from a Sacred Book zijn Oosterse ijkpunten op een album met vele gezichten.

Tsabropoulos heeft een sterk gevoel voor meeslepende, ontroerende melodieen. De cello van Anja Lechner, onder meer bekend van het Rosamunde strijkkwartet en tal van ECM CD’s, is het ideale middel om de zangerige lijnen over het delicate pianospel maximaal effect te laten sorteren. Beide muzikanten hebben een klassieke achtergrond, maar hebben ook hun sporen verdiend in de jazz. De sfeervolle composities in Byzantijnse sfeer vormen hier het uitgangspunt voor heerlijk vrij vloeiend spel. De Italiaanse drummer U.T. Gandhi, geboren als Umberto Trombetta, voegt daar waar nodig met subtiel spel wat energie aan toe.

Het is mooi dat Tsabropoulos en Lechner zich na het succes van Chants, Hymns and Dances niet hebben laten verleiden tot een herhaling van zetten. De meditatieve, bovenaardse sfeer is slechts op een deel van Melos terug te vinden. Ronduit jazzy passages en Balkanritmes maken dit album tot een gevarieerde, onweerstaanbare cocktail waarin aardse elementen flink tegenwicht geven aan de hemelse klanken.

15 tracks, speelduur 64:16
Label: ECM
Distributie: Challenge