Mukhsin

Jan Luijsterburg | 31 december 2008

Filmtheater Rialto doet veel aan cinema uit niet-westerse landen, ook wel aangeduid als wereldcinema. Speciale aandacht werd daarbij afgelopen jaar, ook op de NPS televisie, geschonken aan films uit Maleisie. Via het nieuwe Moskwood sublabel Rialto Wereld zijn enkele van de films nu ook op DVD uitgebracht. Opvallend is daarbij dat, net als in veel films uit Irak, kinderen centraal staan.

MukhsinYasmin Ahmad studeerde psychologie in Engeland alvorens via reclamewerk in de filmwereld terecht te komen. In eigen land maakte ze inmiddels vijf speelfilms. In vier daarvan staat haar alter ego Orked centraal. In Mukhsin is Orked tien jaar. Een zelfbewust en eigenzinnig meisje, dat gedrag vertoont dat veel volwassenen als brutaal zien. Er zit echter geen greintje kwaad in, wel een groot gevoel voor rechtvaardigheid.

Mukhsin, een twaalfjarige jongen, is een nieuw gezicht in het dorp. Orked vindt hem wel interessant en al snel zijn de twee onafscheidelijke maatjes. Ze fietsen, vliegeren en klimmen in bomen. En dan sluimert er op een onbepaald moment iets onbenoembaars, even indrukwekkend als terloops.

Mukhsin is een aangename, eenvoudige film. In een rustig tempo wordt je deelgenoot van het gevoel dat je maar eens in je leven beleeft. Kalverliefde is overal op de wereld precies hetzelfde. Het acteerwerk, vooral van de kinderen, is volstrekt natuurlijk, wat in belangrijke mate bijdraagt aan de geloofwaardigheid en daarmee het kunnen meeleven met het verhaal.

Mukhsin

Dat het hier om een low-budget productie is bijna vanzelfsprekend en ook goed te zien. De eenvoud van het camerawerk stoort echter allerminst en vergroot juist de charme. De DVD ziet er prima uit, waarbij aan de spikkels bij de begintitels te zien is dat een filmkopie als bron gebuikt is. Opmerkelijk als je weet dat de productie op digitale video gedraaid is. De uitgave bevat een fraai verzorgd boekje met foto’s, een interview en een achtergrondartikel over de ‘Maleisische indies’.

Maleisie, 2006
Speelduur: 90 minuten
Regie en scenario: Yasmin Ahmad