Be Kind Rewind

Jan Luijsterburg | 15 januari 2009

Van oude dragers, de dingen die voorbij gaan. Kent u de VHS banden nog? Vervelend was dat altijd, als je een gehuurd exemplaar eerst helemaal terug moest spoelen alvorens je kon gaan kijken. In Amerika hadden ze daar stickers voor met de spreuk die nu tot nostalgische filmtitel verheven is. Het is ook de naam van een van de laatste echte videotheken in het plaatsje Passaic, New Jersey.

Be Kind Rewind Mike (Mos Def) moet op de winkel passen als zijn baas een tijdje weg is. Een dringend advies krijgt hij mee: laat vooral die excentrieke Jerry (Jack Black) niet binnen. Zoals dat gaat in een komedie wordt het advies niet opgevolgd, en zijn de gevolgen desastreus. Die Jerry namelijk, heeft geprobeerd de nabijgelegen elektriciteitscentrale onklaar te maken. Dit omdat hij in de overtuiging leeft dat die fabriek straling afgeeft die zijn hersens aan de kook brengen. De actie brengt Jerry in een permanente magnetisch geladen toestand. Al snel wordt duidelijk wat dat met de collectie tapes doet: er staat niets meer op.

Nu is Jerry naast vreemd ook wel een vindingrijp type. Als klanten alsnog een film willen huren moeten ze even wachten op speciale Zweeds import. In de tussentijd nemen Mike, Jerry en het meisje van de wasserette de betreffende film op hilarisch knullige wijze opnieuw op. De sweded films vallen goed in de smaak en krijgen in korte tijd een enorme populariteit, tot de filmmaatschappijen er lucht van krijgen en de FBI een eind aan het feest maakt. Ondertussen is er een enorme saamhorigheid in de cultureel gemeleerde gemeenschap ontstaan die cumuleert in een samen met de hele buurt gemaakte documentaire over het leven van de beroemdheid die vroeger in het pand woonde: jazzmuzikant Fats Waller.

Het bijna kleffe feel-good eind sluit precies aan op de sfeer waarin Be Kind Rewind tot stand kwam. In de bijgevoegde extra’s op de DVD is te zien hoe de Franse regisseur Michel Gondry de bewoners van Passaic liet meespelen en op hartverwarmende wijze betrok bij de productie over hun stad. Het naspelen van bekende films was een perfecte kapstok om zijn liefde voor het knullig in elkaar knutselen van filmpjes, bekend uit zijn videoclips en zijn vorige film, The Science of Sleep, te botvieren. Natuurlijk werden de filmpjes gedraaid met een authentieke VHS camera.

Be Kind Rewind

Op de website van de film werd ooit een oproep geplaatst zelfgemaaktge sweded versies van films te posten. Inmiddels heeft het begrip een vlucht genomen. Met een beeldkwaliteit nog slechter dan VHS is YouTube natuurlijk het perfecte medium. Swedesmovies.org en Alwayswatching.org zijn slechts enkele voorbeelden van gespecialiseerde sites op dit gebied. Wel heel bijzonder is de door Gondy zelf gemaakte sweded versie van de trailer van zijn eigen film, met zichzelf in alle rollen.

De talrijke en op een concertverslag dat vooral duidelijk maakt dat Gondry beter filmt dan drumt na erg vermakelijke extra’s bieden veel gein. Zo antwoorden twee figuranten op de vraag naar hun toekomstplannen verbaasd dat ze juist die ochtend doodgeschoten zijn. De cultuurkloof die de Franse regisseur ervoer bleek onder meer toen hij voor een nagespeeld gewelddadig filmfragment een pizza als bloedplas wilde gebruiken. In Amerika bestaat een pizza uit losse stukken; dat vergde dus reconstructiewerk.

VS, 2007
Speelduur: 97 minuten
Regie en scenario: Michel Gondry
Met: Jack Black, Mos Def, Danny Glover, Mia Farrow, Melonie Diaz
Beeld: 1:2,35 anamorf
Geluid: DD 5.1
Extra’s: Passaic Mosaic (10 min), Booker T & Michel Gondry (6 min), Jack & Mos Improvise Songs (5 min), A Conversation With Jack Black and Michel Gondry (6 min), Fats Was Born Here (11 min), The Making Of "Be Kind Rewind" (32 min), Paris Concert (6 min)
Uitgave: A-film