Mudcrutch - Mudcrutch

Jan de Jeu | 22 januari 2009

Het is niet veel mensen gegeven om de tijd terug te kunnen draaien. Toch is dat precies wat Tom Petty gedaan heeft met het album Mudcrutch dat hij opnam met de gelijknamige band, drieendertig jaar nadat deze band uit elkaar ging.

MudcrutchDit is de plaat die de toenmalige groep had kunnen maken wanneer de platenmaatschappij niet aangegeven had dat zij met enkele leden van de band niet verder wilden gaan. Destijds koos Petty eieren voor zij geld en richtte hij The Heartbreakers op met daarin twee Mudcrutch leden; gitarist Mike Campbell en toetsenist Benmont Tench. Op het nieuwe album, dat verdeeld over twee 180 gram lp’s veertien oude en nieuwe songs bevat, zijn leden van het eerste uur drummer Randall Marsh en gitarist Tom Leaden terug van weggeweest.

Dat niet alleen Petty het naar zijn zin heeft op dit album is goed te horen. In tien dagen tijd werden alle arrangementen gemaakt en werd het album live in de studio opgenomen. De vrolijke countryrock muziek is niet alleen een kruising van Bob Dylan, Neil Young en de Byrds maar grijpt ook verder terug in de tijd. Tegelijkertijd heeft het een aanstekelijke frisheid terwijl het enthousiasme waarmee het gebracht wordt iets is wat ik op het meest recente werk van de Heartbreakers tevergeefs zoek.

Luister maar eens naar het (misschien wel mooiste) in één take opgenomen, negen en een halve minuut durende Crystal River of de cover van de Byrds song Lover Of The Bayou. Een pracht album, zelfs voor muziekliefhebbers die geen draaitafel bezitten, want in de hoes zit een cd met daarop het totale album.