Euphoria

Jan Luijsterburg | 22 januari 2009

Ivan Vyrypajev is niet de eerste gerenommeerde theatermaker die zich aan het medium film waagt. Zijn achtergrond blijkt uit de experimentele benadering. Anders dan in films is het echte leven op het toneel nauwelijks overtuigend na te bootsen, waardoor er via een meer abstracte benadering iets essentieels aangeduid wordt. Euphoria is een verre van realistisch verhaal, op een even kunstmatige als schitterende wijze vormgegeven op een weids steppenlandschap, waarin hier en daar wonderlijke kloven verborgen zitten.

EuphoriaHet landschap en de dieren zijn in deze film zeker zo belangrijk als de personen of het ultradunne verhaal. De extrase uit de titel verschijnt al snel in beeld, als een zwakbegaafde man door een stel opgeschoten jongeren op een motor gezet wordt. Waar de paden in een vork naar links en rechts gaan rijdt de man met uitzinnige uitdrukking op het gezicht rechtdoor, het hoge gras in. Als kijker kun je niet anders dan naar een betekenis zoeken. Die kan zo plat zijn als de boodschap: hier worden geen gebaande paden gevolgd. Het is helemaal aan de kijker.

Het verhaal is snel verteld. Man ziet vrouw en is verliefd. Dat begon onlangs al op een bruiloft, niet? Ze keken elkaar daar aan. Maar ja, de vrouw heeft al een man, en ook nog een kind. Dat raakt een vinger kwijt, afgebeten door de hond. Hond neergeschoten, man als vanouds aan de zuip. Omdat vrouw met de kersverse minnaar bezig is gaan de buren maar met het kind naar het ziekenhuis. Geen kleinigheid in het afgelegen oord. Vrouw in de stress. De jaloerse echtgenoot steekt het huis in de fik en gaat met geweer in de aanslag op zoek naar het stel. Liefde en dood staan dicht bij elkaar in de woeste wereld.

Euphoria

Het zijn schematische bewegingen zonder psychologie of nuance, maar ze zijn in alle heftigheid zo universeel als het maar kan. De gedragen muziek van Aidar Gainoellin en overrompelend mooie beelden van cameramen Andrej Naidenov, vaak uit de lucht, worden als verre van subtiele middelen ingezet om het drama een gigantisch gewicht mee te geven. Een westerse filmmaker zou er niet mee wegkomen, maar het past hier prima bij het Russische temperament dat aan alle kanten van deze bijzondere film afspat.

Rusland, 2006
Speelduur: 70 minuten
Regie en scenario: Ivan Vyrypajev