Jacintha - Best of Jacintha

Eric de Boer | 12 februari 2009

Liefhebbers van vocale jazz hebben tegenwoordig een ruime keuze als het gaat om albums van vrouwelijke artiesten. Steeds meer –al dan niet audiofiele- persingen worden uitgebracht en oude songs en tijden herleven als nooit tevoren. Soms met een nieuwe, eigen draai (Patricia Barber) en anders weer met een nieuwerwetse interpretatie van oudere jazz evergreens. Jacintha valt absoluut onder de laatste noemer en geldt als toonaangevend als het gaat om hoogwaardig stemgeluid. Niet voor niets heeft deze diva dan ook zes albums op haar naam staan. Tijd voor een “best of”, dacht Groove Note. Waarvan akte.

Jacintha - Best of JacinthaIn hifi-kringen wordt Jacintha Abisheganaden, zoals ze voluit heet, dan ook veel gedraaid en beluisterd, hoewel tijdens shows toch de albums van Krall en Barber meer gehoord worden. Onterecht, als u het mij vraagt. Met een geschiedenis van zes goed verkopende albums heeft de in Singapore geboren en getogen zangeres zeker een bestaansrecht opgebouwd in.

De verzamelaar is dus een bloemlezing op haar carrière als zangeres. U kent Jacintha nog niet? Dan zal deze “best of” een goede koop zijn als u van vocale jazz wilt genieten.

De op twee lp’s geperste uitgave is een lust voor het oor, ondanks de laid-back klanken van heerlijke sfeervolle jazznummers weet Jacintha de luisteraar geboeid te houden. Vele tracks hebben een hoog “Oh, ja!” gehalte van herkenning. Bekende tracks als Boulevard Of Broken Dreams, The Look of Love, een erg mooi vertolkt Autumn Leaves of Windmills of Your Mind zijn toegankelijk, luisteren erg lekker weg en hebben een zeer goede opname en productie meegekregen. Danny Boy heeft een a capella intro die ondergetekende letterlijk kippenvel bezorgt. Verder treffen we onder de 15 tracks tellende compilatie ook nog twee unieke interpretaties van pop songs. De eerste, California Dreaming kennen we van The Mamas and the Papas uit de jaren zestig en Light my Fire is van origine een nummer van The Doors uit dezelfde periode.

Een erg goede persing, twee platen vol relaxed luisterplezier en een stem die er mag zijn maken dat The Best of Jacintha een zeer positieve beoordeling krijgt. De analoge verzamelaar biedt zoals eerder gezegd een heerlijke reis door het vocale jazzverleden, maar dan op audiofiel niveau.