Therapy? – Crooked Timber

Michel Wanner | 12 februari 2009

Het sympathieke Noord-Ierse trio Therapy? viert dit jaar zijn twintigjarig jubileum. Alle reden voor een nieuwe CD dus. Gelukkig geen ‘best of’ of iets in die trant, maar tien nieuwe composities die onder de titel Crooked Timber het levenslicht zien.

Therapy? – Crooked Timber Sinds het succesvolle album Troublegum uit 1994 - en de enige echte grote hitsingle Diane (van opvolger Infernal Love) - is het wilskrachtige drietal al jaren een graag geziene gast in het (alternatieve) clubcircuit.
De energieke liveoptredens worden doorgaans positief ontvangen en terecht. De op zich al pittige studioversies bevatten live namelijk meestal nóg meer dynamiek.

Vanaf de oprichting in 1989 brengt de band met gepaste regelmaat studiowerk uit. Het laatste werkstuk One Cure Fits All dateert van 2006 dus hoog tijd voor iets nieuws.

Voor het twaalfde album Crooked Timber hebben gitarist/zanger Andy Cairns en zijn muzikale maten de tijd genomen. Ieder nummer heeft een eigen thema waardoor er tien losse verhalen verteld worden. Muzikaal ligt de nadruk meer op ritme dan op melodie en dat pakt goed uit. De ritmesectie is behoorlijk overheersend en met name de basgitaar klettert er lekker op los. Wat mij betreft prima, maar anderen zullen misschien iets meer gitaarriedeltjes en pakkende melodieen prefereren. Het resultaat is dat de algehele sound herinneringen oproept aan de beginperiode van Therapy?. Onder andere Nurse en Pleasure Death gelden hier als referentiekader. De frisheid en creativiteit van die albums (die enigszins ontbraken op bijvoorbeeld Troublegum) zijn nadrukkelijk terug te horen.

The Head That Tried To Strangle Itself (geweldige titel) zet de zaak in beweging. Niet bijster origineel, maar wel lekker recht voor z’n raap. Enjoy The Struggle knalt echt en is een van de hoogtepunten. Clowns Galore en Exiles zijn wat frivoler en blijven het hoge niveau vasthouden. Helaas geldt dat niet voor het titelnummer, mijns inziens een van de mindere songs. Het navolgende I Told You I Was Ill zorgt ook nog niet voor een euforiegevoel, maar slecht is het zeker niet. Gelukkig gaat het niveau weer omhoog met Somnambulist en Blacken The Page. Vervolgens is het de beurt aan het fraaie, instrumentale, bijna tien minuten durende Magic Mountain dat erg doet denken aan het Amerikaanse trio Trans Am. Bad Excuse For Daylight tenslotte is een waardige afsluiter.

Als Crooked Timber de graadmeter is voor het nieuwe jaar dan zijn mijn verwachtingen op muziekgebied hoopvol. Wat mij betreft is het vooralsnog geen Therapy?, maar Therapy!

Releasedatum 23/03
10 tracks, 49:28