Thijs Bonger - Portret Mendelssohn

Ferd Op de Coul | 26 februari 2009

Altijd gedacht dat niet Felix Mendelssohn, maar Louis Spohr de "uitvinder" is geweest van de batôn, het dirigeerstokje. Maar op gezag van Thijs Bonger, Bredaas muziekjournalist en programmamaker bij de ConcertZender, neem ik voortaan aan dat dit witte stokje uit de koker komt van de geniale Felix, het zonnigste wonderkind van de muziek na Mozart.

Portret MendelssohnBonger maakt een serie componisten-portretten voor de Home Academy en doet dat met toewijding en betrokkenheid. Hij weet precies de goede mix te vinden tussen de bekende chronologische feiten uit het leven en loopbaan van zo`n componist en de menselijke`, zeg maar "terloopse" belevenissen die soms verassend, verbazingwekkend maar vaak ook simpelweg, heel herkenbaar zijn.

De onopgesmukte maar levendige verteltrant van Bonger, zijn prettige warme stem maken zijn beschouwingen de moeite waard. Te meer omdat de tekst in ruime mate met zeer afwisselende doch alleszins ter zake doende muziek-fragmenten wordt geïllustreerd, zal ik maar zeggen, want in dit verband mag tussendoor best even worden opgemerkt dat Mendelssohn niet alleen een groot componist violist, dirigent, pianist is geweest maar ook een getalenteerd tekenaar.

Boeiend is te vernemen hoe Mendelssohns contacten met grote tijdgenoten als Weber, Schumann en Liszt zijn gegaan. Enfin, wat ik van deze "Mendelssohnade" vooral heb opgepikt is dat ik met meer interesse en inzicht naar zijn muziek mag leren luisteren. Aanbevolen dus, behalve dan de onhandige wijze waarop je het tweede cd`tje uit het doosje moet zien te pulken...