REVIEW

Albeniz - Iberia vol. 1


Jan de Jeu | 26 februari 2009

Dit jaar is het honderd jaar geleden dat, veel te vroeg, de Spaanse componist Isaac Albéniz op 49-jarige leeftijd overleed. In het kader daarvan neemt pianist Yoram Ish-Hurwitz voor Turtle Records twee (SA)CD’s op met daarop twaalf muzikale impressies van Spanje, verdeeld over vier boeken, tezamen Iberia vormend. Daarnaast is er een concert tour gepland waar de pianist de volledige cyclus speelt. Deze loopt nog tot eind mei en vindt zijn afsluiting in een speciale editie in samenwerking met het Magogo Kamerorkest in de concertzaal in Tilburg.

Op deze eerste (SA)CD book 1 & 2 bestaande uit Evocation, El Puerto, Fête-Dieu à Séville, Rondeña, Almería en Triana. Albéniz schreef dit werk – wat uiteindelijk zijn magnum opus genoemd kan worden - aan het eind van zijn leven nadat een voorgenomen operatrilogie op niets uitgelopen was. Evocation combineert elementen van de zuid Spaanse Fandango met de Noord Spaanse Jota. El Puerto is een zapateado geïnspireerd door de havenstad Cádiz. Een prachtige Andalusische sfeer met flamenco invloeden. Daarna volgt de beschrijving van de processie waarbij het Corpus Cristi onder begeleiding van muziek door de straten van Sevilla wordt gedragen. Rondeña verwijst naar de stad Ronda en ook Almería is een zuid Spaanse stad. In het werk zijn invloeden van Liszt te traceren maar ook het impressionisme klinkt door. Tenslotte schreef de componist dit oeuvre terwijl hij afwisselend in Parijs en Nice verbleef.

De hybride (SA)CD – met naast de stereo CD laag zowel een stereo SACD als een surround SACD laag – is opgenomen in de bij audiofiele labels zeer geliefde Galaxy Studios Mol in Belgie. Turtle Records heeft veel aandacht besteed aan de opname. Dat blijkt niet alleen uit de gebruikte apparatuur en bekabeling met klinkende namen als Sonodore, Siltech, dCS, Avalon en Spectral, maar ook uit de wijze waarop de schitterende D-274 vleugel van Steinway & Sons in de ruimte gezet wordt. Dit is de klank van een groot instrument, prachtig los in de ruimte geplaatst. Daardoor krijgt het spel van de pianist nog meer impact dan het op grond van de artistieke prestatie al heeft. Yoram Ish-Hurwitz speelt de pianissimo’s in het eerste impressionistische gedeelte uiterst subtiel. Het derde deel kent evenwel de meeste contrasten. Prachtig dynamisch en vaak wild, vurig en met temperamentvolle virtuositeit  gespeeld zonder dat daarbij de beheersing uit het oog verloren wordt.

Een extra compliment voor het artwork van de hand van Rob Becker. De sfeervolle zwart-wit foto’s illustreren op fraaie wijze de composities en het spel. Een in alle opzichten mooie (SA)CD.

 
Aanvullende informatie:
Format:  Hybride SACD (stereo CD, stereo SACD, surround SACD)
Label:   Turtle Records
Distributie:  Challenge Records Int.

EDITORS' CHOICE