The Decemberists - The Hazards of Love

Jan Luijsterburg | 01 mei 2009

Conceptalbum en rockopera, het zijn begrippen die onvermijdelijk met de jaren zeventig en dinosaurussen verbonden zijn. The Decemberists halen hun neus er niet voor op en zijn niet bang om voor pretentieus versleten te worden. Gelukkig maar, want The Hazards of Love blijkt na enig doorbijten een indrukwekkend werkstuk.

The Decemberists - The Hazards of LoveHet album is nadrukkelijk een geheel, dat van begin naar eind beluisterd dient te worden. Live presenteert de band uit Portland, Oregon het ook zo. Het begint met een proloog, de 17 tracks lopen in elkaar over, het thema van het titelnummer keert regelmatig terug en er is een doorlopend sprookjesachtig verhaal, waarin de personages door verschillende vocalisten vertolkt worden.

Margaret (Becky Stark van Lavender Diamond) komt in het bos een gewond hert tegen, dat spontaan verandert in een mens. Margaret valt meteen voor deze William en wordt terplekke bezwangerd. De koningin van het bos (My Brightest Diamond Shara Worden), die William ooit als baby vond in het bos en hem opvoedde, is hier niet blij mee. Ze geeft kindermoordenaar The Rake opdracht Margaret te ontvoeren, maar daar laat William het niet bij zitten.

Decemberist voorman Colin Meloy fungeert als verteller en speelt zowel William als The Rake. Zijn vlakke, ietwat irritante stem past beter bij zijn nerdy uiterlijk dan bij de dramatische rollen. Dan zijn de vrouwen heel wat sterker gecast, met de emotionele uitbarstingen van de koningin als hoogtepunten.

Essentieel is dat je als luisteraar de tijd neemt om rustig te gaan zitten om dit album in zijn geheel op te nemen. De aandacht wordt niet afgedwongen door individuele songs met pakkende melodieen. Het in bloemrijke taal vertellen van het verhaal staat voorop. De muziek is primair een sfeerbepalend middel om de plot te ondersteunen, waarbij onder meer een klavecimbel en een kinderkoor ingezet worden. Onheil wordt steevast aangekondigd met klassiek aandoende hardrock riffs, scherp contrasterend met schitterende pastorale momenten die de hoogtijdagen van Fairport Convention in herinnering roepen. Zo kan popmuziek ook zijn.

Aanvullende info:
Label: Rough Trade / Konkurrent
Speelduur: 58:46