Arcade Fire - Miroir Noir

Jan Luijsterburg | 14 mei 2009

Er wordt veel muziek gemaakt, maar waar was afgelopen jaren nog sprake van echt iets nieuws onder de zon? Het Canadese gezelschap Arcade Fire komt bij die vraag snel in gedachten. Extatische zang, ongebruikelijke instrumenten (hoorn, draailier, kerkorgel), speels, spontaan, tegendraads en toch toegankelijk, volkomen uniek. Van dit gezelschap moet je dus geen gewone DVD verwachten.

Miroir NoirMiroir Noir is heel veel dingen niet. Geen concertverslag, geen chronologisch verteld succesverhaal, geen interviews, geen uitleg. Regisseur Vincent Morisset maakte uit door Vincent Moon tijdens de Neon Bible tour geschoten, vaak zeer grofkorrelige beelden (film noir?) een intuĂŻtieve collage samen die perfect de essentie van de band rond Win Butler en zijn partner RĂ©gine Chassagne vangt. Chaotisch, maar altijd enerverend en intens.

De songs zijn er wel, maar vaak gemonteerd uit extreem verschillende uitvoeringen, bijvoorbeeld solo op straat overgaand in een concertfragment. Of met zijn tienen in de lift, een idee dat vast gepikt is van 3voor12. Met het scheuren van papier als percussie.

De chaos is maar schijn, de film zit net als de liedjes heel stiekem strak in elkaar, met voicemail berichten als terugkerende baken. Veel religieuze associaties werden ingesproken op een telefoonnummer, gelanceerd in een televisiereclame voor het album. Juist door de aparte vorm voegt de DVD iets toe aan de CD’s en is daarmee een verre van overbodig product, dat de essentie van de band raakt.

Wie liever complete nummers ziet in mooi opgenomen live-versies kan het hart ophalen op de bonus DVD die in een schitterend verpakte beperkte oplage meegeleverd wordt. Daarop is een klein uur aan vooral Britse televieoptredens verzameld, met een concert voor de BBC als hoogtepunt. Ook zijn de genoemde reclamespotjes te zien.

Speelduur: 76 minuten
Label: Universal
Websites: