Wristcutters: A Love Story

Jan Luijsterburg | 14 mei 2009

De titel en het onderwerp zelfmoordenaars doen anders vermoeden, maar Wristcutters is een erg vermakelijke film. Niet om te schateren, maar vol kleine grapjes, opgebouwd rond het centrale idee dat je als je zelfmoord pleegt niet gewoon sterft, maar in een soort schaduwwereld komt: ongeveer hetzelfde, maar net iets erger dan de gewone. Omdat je nu weet hoe pijnlijk het is laat je het wel uit je hoofd jezelf nogmaals van kant te maken.

Wristcutters: A Love StoryAlvorens uit liefdesverdriet zijn polsen door te snijden, begeleid door een LP van Tom Waits, ruimt Zia (Patrick Fugit) zijn rommelige kamer tot in de perfectie op. Als hij op de grond valt is zijn laatste beeld dat van een stofhoopje dat hij vergeten is. De toon is hiermee meteen gezet: hoe hilarisch kan triestheid zijn? Aan gene zijde is het licht grauw. Niemand lacht, iedereen heeft zelfmoord gepleegd, de tekenen zijn zichtbaar. Zia vindt werk bij Pizzeria Kamikaze, wat tevens de titel is van het verhaal van de Israelische schrijver Etgar Keret waarop de film gebaseerd is. Zia ontmoet er Mikal, een zanger die zich uit teleurstelling over een tam publiek op het podium geelektrocuteerde.

Als Zia verneemt dat zijn vriendin Desiree ook zelfmoord gepleegd heeft is hij niet meer te houden. Met Mikal gaat hij op reis in een wonderlijke auto met een soort zwart gat onder het dashboard, waar van alles in verdwijnt. De film ontpopt zich als een roadmovie, met liftster Mikal als reisgezel. Mikal is op zoek naar de ‘people in charge’, want ze heeft helemaal geen zelfmoord gepleegd. Het was maar een overdosis namelijk, en dat moet rechtgezet.

Wristcutters: A Love Story

De vreemde, sprookjesachtige tocht door prachtig dorre landschappen leidt tot een ontmoeting met vreemde commune waarvan de leider door Tom Waits gespeeld wordt. Desiree wordt gevonden, maar dan is al lang duidelijk dat Zia’s gevoelens bij een ander liggen. De ondertitel is niet toevallig gekozen.

Wristcutters: A Love Story

Wristcutters is een erg leuke, onderhoudende film door het verrassende verhaal, mooie beelden en goed acteerwerk. Een opvallende soundtrack en tal van grappen compenseren het feit dat het verhaal af en toe een beetje stilvalt.

VS, 2006
Speelduur: 85 minuten
Regie: Goran Dukic