Patrick Watson – Wooden Arms

Jan Luijsterburg | 20 mei 2009

De stem is wel het meest persoonlijke muziekinstrument. Voor de uitvoerende, maar ook voor de luisteraar. Als een stem je tegenstaat haak je meestal snel af. Wonderlijke ervaring dat me dat bij het nieuwe album van Patrick Watson niet gebeurde. Het is dan ook een uiterst interessante plaat.

Patrick Watson – Wooden Arms Watson zingt met veel expressie. Wat mij stoort is dat hij veel gebruik maakt van vocale intonatietrucs waarop voor mijn gevoel een soort van patent ligt. Jeff Buckley, Antony, Rufus Wainwright, Billie Holiday. Dat gaat voor mij ten koste van het ondefinieerbare gevoel van ‘echtheid’. Als gezegd, het is ontzettend persoonlijk, anderen zien juist die zachte, alle kanten op buigende kopstem als Watson’s grote kwaliteit. Zelf werd ik in eerste instantie vooral geraakt door de opvallende arrangementen en orkestraties, met strijkers, blazers en vooral een zeer prominente rol voor allerhande slagwerkinstrumenten.

Watson helpt me door vaak te zwijgen, er zijn twee instrumentals en ook de overige tracks hebben lange instrumentale gedeelten. Verder staat de stem niet erg voorop in de geluidsmix en zingt Watson op twee van de mooiste tracks in duet met de geweldige Llasa De Sela (het titelnummer) en Katie Moore (Big Bird In A Small Cage). En na een paar keer luisteren valt de irritatie weg en wordt ik ongestoord meegevoerd door de spanningsbogen en grenzeloze gevarieerdheid die het luisteren naar dit album tot een waar avontuur maken. Als vanzelfsprekend worden invloeden uit klassieke kamermuziek, country en filmmuziek gecombineerd met de indrukken die Watson opdeed tijdens de lange tournees die de band in contact bracht met tal van culturen. Neem het schitterende Beijing, vol oosters klinkend slagwerk.

Watson laat in interviews geen gelegenheid voorbij gaan om te benadrukken dat Patrick Watson een band is. Dit album bewijst het: de piano speelt een opmerkelijk bescheiden rol, de andere leden schrijven mee en doen veel meer dan begeleiden, drummer Robbie Kuster voorop. De band heet vanaf nu dan ook Patrick Watson and the Wooden Arms.

Speelduur: 45:19 (11 tracks)
Label: V2
Websites: