God Help the Girl

Jan Luijsterburg | 25 juni 2009

Stuart Murdoch, voorman van Belle and Sebastian, liep al jaren met het idee rond. Regelmatig verzon hij liedjes die hij niet geschikt vond voor zijn band, omdat de ik-persoon die zich aandiende een vrouw was. De liedjes kregen samenhang en werden de basis voor een project dat de sfeer de meisjesgroepen van begin jaren 60 oproept. Naast de leden van Belle and Sebastian werkt een groot orkest een scala aan nieuwe vrouwelijke vocalisten mee.

God Help the Girl De centrale figuur in het verhaal is Eve, vertolkt door Catherine Ireton. Een ontdekking, deze prachtige stem met licht ironische ondertoon, maar dat kan ook gezegd worden van de andere vrouwen die uitvoerige audities voor dit project doorstonden. Samen zorgen ze voor mooie koortjes. Murdoch zelf is als het personage James slechts in enkele liedjes als zanger te horen.

Twee nummers van het album zijn nieuwe versies van tracks van het laatste Belle and Sebastian album The Life Persuit: opener Act of the Apostle en single Funny Little Frog. De overige tien liedjes en twee korte instrumentale intermezzo’s zijn nieuw.

In het CD-boekje is naast de intrigerende songteksten ook een verhaaltje te vinden waarin het leven van Eve geschetst wordt. Een veelbelovend, creatief kind dat na de middelbare school gaat studeren en dan tragisch verpietert. Om nog een beetje controle over haar leven te houden wordt ze anorectisch en belandt in een psychiatrische kliniek. Het herstel komt met vallen en opstaan: ze wordt jeugdleider, speelt voetbal, en steeds in haar leven is er – vanzelfsprekend – muziek.

De liedjes vertellen dit verhaal niet precies na, maar passen er wel bij. Er zijn plannen voor een volgend jaar te draaien filmmusical, dus dit project krijgt wellicht nog een flinke staart. Ondertussen is de muziek een geweldige sentimental journey, die teruggrijpt naar de naïeve, onschuldige sfeer van de eerste Belle and Sebastian albums. De productie van Stuart Murdoch zelf klinkt geweldig en het is puur genot om in deze nostalgische suikerspin van muziek te verdrinken. Check vooral de website (www.godhelpthegirl.com) bij dit niet te missen album.

Label: Rough Trade / de Konkurrent
Speelduur: 44:08, 14 tracks
Website: