REVIEW

Various Artists - Closer To The Music Vol. 3


Jan de Jeu | 16 juli 2009

Compilatie (SA)CD’s ofwel samplers bieden vaak een mooie doorsnede van wat een label zoal aan muziek en artiesten te bieden heeft. De onder de titels Closer To The Music Vol. 1 en Vol. 2. uitgebrachte varianten van het Duitse Stockfisch Records vormen daarop geen uitzondering. Wat de diverse nummers gemeen hebben is dat zij allen vallen onder de noemer van akoestische muziek. Veelal gaat het dan om Engelstalige singer songwriters die eigen werk ten gehore brengen waarbij zij zichzelf op gitaar begeleiden, daarbij vocaal en/of instrumentaal ondersteund door collega’s die eveneens albums op het Stockfisch label uitbrengen.

Closer To The Music Vol. 3Inmiddels is er een Vol. 3. verschenen met daarop achttien songs. Op het eerste gezicht onderscheidt de schijf zich niet van de beide voorgangers. Toch is er wel degelijk een verschil. Natuurlijk zijn er een aantal songs opgenomen van over het algemeen recente (SA)CD’s van de meest bekende Stockfisch boegbeelden zoals Allan Taylor en Sara K. En uiteraard zijn ook Ewen Carruthers, Eugene Ruffolo en David Munyon weer van de partij.

Er is zelfs een song toegevoegd van het live album dat The Paperboys voor Stockfisch opgenomen hebben toen ze op tournee waren in Duitsland; het vrolijke Waiting. Wat dit album bijzonder maakt is in de eerste plaats dat het openingsnummer van Allen Taylor Dedicated To… speciaal voor deze schijf geschreven is. Belangrijker is echter dat er, naast de dwarsdoorsnede van eerder verschenen werk van voornoemde Stockfisch kopstukken, eveneens plek ingeruimd is voor artiesten waarvan het eerste album op dit label nog moet verschijnen.

Ook al zijn het dan nieuwe namen en gezichten, de muziekstijlen sluiten aan bij wat van dit label verwacht kan worden. Zo is daar de Rotterdammer Dennis Kolen die eerder met zijn hard rockende band Wyatt furore maakte. Hier komt hij als melancholieke singer songwriter naar voren in Seaside Rendezvous en For Cloud Dog And Jane. Het is overigens niet zijn eerste soloalbum want die eer komt het prachtige album The Jinx toe wat hij eerder voor een ander label opnam. Deze selectie ligt op hetzelfde hoge niveau en ik verwacht dus veel van zijn komende schijf op dit label. De tweede nieuwe naam is die van de Canadees met Ierse roots Paul O’Brien. Deze singer songwriter heeft tot zijn 38e gewoond en opgetreden in Engeland maar is daarna geemigreerd naar Canada waar hij zijn muzikale carrière weer nieuw leven ingeblazen heeft. Dat dit de moeite waard is bewijst hij in An American Car. Ook nieuw is de naam Beoga(het Ierse woord voor levendig). Een uit vier mannen en een vrouw bestaande Ierse band die, hoewel er uitstapjes gemaakt worden naar blues en jazz, zijn basis heeft in de Ierse traditionele muziek en daar ook altijd weer terugkeert. Met name Factory Girl doet me uitkijken naar hun eerste album voor het Duitse label. Carl & Parissa is een duo dat gevormd wordt door de Vlaamse gitarist Carl Cleves en de Grieks-Australische zangeres Parissa Bouas. Twee bezige bijen die ook onafhankelijk van elkaar nog een eigen carrière hebben en die eerder samen bekendheid genoten onder de naam waar ze inmiddels (mijns inziens terecht) afscheid van hebben genomen; The Hottentots. Liefhebbers van een bijzondere vrouwenstem zullen, wanneer het hen zal vergaan zoals bij mij het geval was toen ik haar voor het eerst hoorde, geheid vallen voor haar zoetgevooisde geluid. Afsluiter is Beo Brockhausen. Een multi-instrumentalist die al jaren tot de vaste kern van studio musici van Stockfisch behoort maar die tot nu toe nooit een eigen album uitbracht. Wolkenmeer, met het relaxte geluid van mbira, hulusi, duduk en elephant bells doet naar meer verlangen.

Een zeer interessante sampler die ook nog eens, hoe kan het ook anders van dit label, op magistrale wijze opgenomen is.

Aanvullende informatie:
Label: Stockfisch Records
Format: Hybride stereo (SA)CD SFR 357.4009.2
Speelduur: 75 minuten
Internet: www.stockfisch-records.de

EDITORS' CHOICE