Slumdog Millionaire

Jan Luijsterburg | 23 juli 2009

Hoe tover je een voor een groot publiek toch tamelijk onaantrekkelijk thema als de armoede in Indiase sloppenwijken om in een box-office succes dat zowat alle Oscars wint? A. Door vals te spelen, B. Danny Boyle is een genie, C. Hij heeft gewoon mazzel, D. Het was voorbestemd. Moeilijke vraag. Zullen we een hulplijn inschakelen? Who Wants To Be A Millionaire in Mumbai.

Slumdog MillionaireEen combinatie van een slimme verhaalstructuur, een dubbele raamvertelling met de multiple choice quiz die bij ons Weekend Millionaires heet als kader, en gelikte visuele virtuositeit met een adembenemend videoclip tempo maakt de film tot een onontkoombare belevenis. Boyle’s doorbraakfilm, Trainspotting uit 1996 wordt herhaaldelijk in herinnering geroepen, niet alleen in een hilarisch smerige WC-scène.

Slumdog Millionaire grijpt de kijker meteen bij de kladden door te beginnen met een martelscène. Jamal, een weesjongen uit de sloppen, kende de antwoorden op alle antwoorden van de populaire televisiequiz, en heeft dus gefraudeerd, dat kan niet anders. De presentator is een stuk minder sympathiek dan Robert ten Brink. Een eenvoudige theejongen kan op weinig mededogen rekenen en smerige tactieken worden in de strijd gegooid om Jamal te laten struikelen als hij dreigt te gaan winnen. In het verhoor worden de vragen een voor een langsgelopen, waarbij we niet alleen de fragmenten uit het programma zien maar ook de verklaring voor Jamal’s wonderbaarlijke kennis. Stuk voor stuk zijn het aanleidingen een stukje uit zijn levensgeschiedenis te tonen en de verschillende aspecten van armoede, discriminatie en verdriet aan de orde te stellen, om in de aftiteling te cumuleren in een staaltje onnavolgbare Bollywood glitter op meeslepende muziek.

Voor duidelijk werd hoe succesvol deze film werd was hij al aangekocht door de kleine arthouse distributeur Cinéart. Ook voor hen een verrassende voltreffer, maar tot nader onderzoek of martelingen heeft dat voor zover mij bekend niet geleid.

Slumdog Millionaire

Voor de thuisbioscoop is de film uitgebracht in drie formaten: een Blu-ray, een dubbel-DVD en een standaard editie. Voor de bespreking werd die laatste ter beschikking gesteld, dus over de extra’s kan ik weinig vertellen. Wel zijn er ook op de standaard versie twee commentaarkanalen meegeleverd, eentje met de regisseur en hoofdrolspeler, de andere met de auteur en de producent. Boyle gaat er gekscherend van uit dat er toch niemand naar commentaarkanalen luistert – zelfspot is iets aangeborens bij Britten. Beide kanalen bieden een mooi inkijkje in de details en overwegingen die bij ieder shot komen kijken, en daarmee een aanzienlijk verrijking van de kijkervaring.

GB, 2008
Speelduur: 116 minuten
Regie: Danny Boyle en Loveleen Tandan