Jeff Healey Band – Legacy/Volume 1

Gastauteur | 27 augustus 2009

(gastauteur Bart Nijman)

31 nummers en bijna tweeenhalf uur lang duurt Jeff Healey’s dubbelaar, maar met slecht één druk op ‘play’ brengt de classic (blues)rock je al veertig jaar terug in de tijd. Stap twee is een automatische beweging naar de volumeschuif: op tien dat ding, en er de hele tweeenhalf uur niet meer aan komen.

Zestien singles van de in 2008 overleden Canadese bluesrocker vullen cd 1, cd 2 gaat verder met nog eens vijftien nooit eerder uitgebrachte livetracks. Eigen Jeff Healey Band-nummers – al dan niet door Healey zelf geschreven – en covers van legendarische liedjes en artiesten lopen op beide schijfjes door elkaar heen. Zo vormen ze niet alleen een ode aan de jong gestorven Healey, maar ook aan de door hem zo geliefde blues- en classic rock. De titel, Legacy, is in dat opzicht terecht gebruikt.

Vanuit een andere hoek is de titel wat minder goed gekozen: dit specifieke album is samengesteld door Tom Stephen, de drummer die in 1984 met Healey samen de Jeff Healey Band oprichtte. Beide heren stonden echter niet meer op goede voet sinds de band in 2002 uit elkaar ging, waarna Healey zich met zijn andere band the Jazz Wizards meer toe ging leggen op hot jazz – tot hij in maart 2008 overleed. Stephen vond dat hij een te klein (financieel) aandeel in het succes van de Jeff Healey Band had ontvangen en bleef tot de dood van Healey om geld eisen, waarbij hij hem zelfs verweet dat deze zijn ziekte (kanker) aanwendde om onder die betalingen uit te komen. Met het uitbrengen van Legacy lijkt hij de naam van Healey te gebruiken om alsnog dat geld binnen te kunnen tikken. Dit tot groot verdriet van de familie van Healey, die ‘echte fans’ oproept om de plaat niet aan te schaffen en daaraan toevoegt dat alle zogenaamd nooit eerder uitgegeven livetracks al jaren via downloads beschikbaar zijn.

Het is jammer dat deze strijd gevoerd wordt, want hij kent een belangrijke verliezer: de muziekliefhebber. Natuurlijk, het siert Tom Stephen niet dat hij tegen de zin van Healey’s vrouw en familie Legacy tóch op de markt heeft gebracht, maar dat maakt het eindresultaat niet minder goed. De selectie is gebalanceerd, de gastspelers die op sommige tracks meespelen zijn imposant en de muziek is hypnotizerend voor wie van classic rock met een stevig doch smooth randje houdt.

Jeff Healey (1966 – 2008) kreeg op eenjarige leeftijd oogkanker en zou voor de rest van zijn leven blind zijn. Dit weerhield hem er niet van om op zijn derde een gitaar op te rapen. Hij leerde zichzelf spelen door het ding op schoot te leggen, wat uiteraard op latere leeftijd een handelsmerk van de zanger/gitarist werd. Dat die methode prima kan werken, behoeft geen extra uitleg. Zet de cd maar op. Of kijk naar de namen waar Healey mee samen speelde: Mark Knopfler, Stevie Ray Vaughan, BB King, George Harrison, Tom Cochrane, Jeff Lynne, Eric Clapton, Steve Lukather; niet de minsten, en de lijst is nog veel langer.

Enkelen van die heren spelen mee op zowel de singles (Mark Knopfler op zijn eigen I Think I Love You Too Much, George Harrison, Paul Shaffer en Jeff Lynne op While My Guitar Gently Weeps) als de live-uitvoeringen (Tom Cochrane op All Along the Watchtower). De cd’s zijn een mix van eigen nummers en (mega)hits van anderen: Angel Eyes en Confidence Man van John Hiatt, I Think I Love You Too Much van Mark Knopfler, Lost in Your Eyes van Tom Petty, I Got a Line On You van Randy California (van Spirit), Angel van Jimi Hendrix en Stuck in the Middle With You van Gary Rafferty (Stealers Wheel). Al deze nummers, de gastoptredens en vooral het bijzondere gitaarspel van Jeff Healey zelf, maken deze cd tot een archief van classic (blues)rock. Of Tom Stephen er nou wel of geen goed aan gedaan heeft om dit album uit te brengen, Legacy brengt de old school Jeff Healey wel even terug tot leven. En daarin zit de winst voor de muziekliefhebber, die hem waarschijnlijk alleen maar hard, heel hard wil draaien. Het schuldgevoel verdwijnt vanzelf…

Aanvullende info

Label: Edel/V2
Speelduur: 2:27:02