Jimmy Reed - Jimmy Reed at Soul City

Jan de Jeu | 10 september 2009

Hoewel er niet echt consensus over bestaat wordt over het algemeen aangenomen dat de Amerikaanse blues van oorsprong afkomstig is uit het gebied van de Mississippi Delta. Een gebied dat zich uitstrekt langs de Mississippi, van Memphis tot Baton Rouge. James Mathis Reed groeide op in dit gebied.

Jimmy Reed - Jimmy Reed at Soul CityHij was één van de tien kinderen van Joseph Reed en Virginia Ross die als sharecroppers werkten op een boerderij in Dunleith, Mississippi. Jimmy begon zelf op het land te werken toen hij dertien jaar oud was. Tegelijkertijd begon hij gitaar te spelen. Alle voorwaarden voor een carrière in de blues waren dus aanwezig.

Een carrière die belemmerd werd door zijn alcoholisme en in een later stadium zijn epilepsie. Desondanks ontwikkelde hij zich tot één van de belangrijkste blues zangers/gitaristen van zijn tijd en schreef hij, veelal samen met zijn vrouw ‘Mama’ Reed, meerdere blues standards. At Soul City is een opnieuw uitgebracht album dat dateert uit 1964, gecompileerd uit meerdere live opnamen.

Wie de A kant opzet valt meteen in een live optreden dat zich afspeelt in een club met op de achtergrond het geroezemoes van stemmen, het rinkelen van glazen en koffiekopjes. Op de voorgrond het rechttoe rechtaan blues werk van Jimmy. Bij tijd en wijle wordt zijn spel zelfs bijna overstemd door de omgevingsgeluiden. Het is dat ik weet dat ik naar een lp zit te luisteren anders zou ik schreeuwen;’Shut up!’ Een mooi sfeer- en tijdsbeeld. Over de klankkwaliteit zullen we het verder maar niet hebben.